Är (inte än) så värst händig och behöver nu råd från alla er experter som finns där ute.

Jag skall måla och/eller tapetsera mitt vardagsrum. Detta i sig har jag gjort förut men det som ställer till det nu är att det i mitt nya vardagsrum är en rund vinkel vägg-tak. Hur sjutton skall jag göra för att få en rak linje med färg och/eller tapet? Jag köpte ett laservattenpass men det var för dåligt för att kunna mäta hela väggen (kostade ett par hundra, mer är jag inte beredd att betala). Så - nu skulle jag behöva lite smarta tips och trix för hur jag skall få till det här! Det råd jag hittills fått, från en välmenande släkting, är: "äh, det blir nog rakt". Tyvärr nöjer jag mig inte med "nog". :)

Tack på förhand!
 
Vattenpass?
 
Tack för tipset men det har jag redan prövat. Det blir inte bra eftersom man får mäta väggen i så många steg (om man då inte har ett riktigt avancerat laservattenpass, som är bättre än det jag införskaffade, och som kan mäta hela väggen på en gång).
 
Mikael_L
Kanske kan du mäta ut rätt läge i bägge ändarna. Sen slår du en linje med snörslå mellan.
För jag är inte säker på att en vågrät linje är bättre än en linje som är parallell mot det som ögat kommer jämföra med.

Problemet kan väl möjligen vara att kritan ger dig problem, problem att måla på alternativt att när du målat finns inget streck kvar.

Bara en tanke...
 
Ett annat problem är att mätning förutsätter golv/tak/väggar som inte är sneda och vinna. :) Eller skall man satsa på att linjen skall gå parallellt med taket och att det inte nödvändigtvis behöver vara rakt?
 
parallellt med taket.
 
Parallellt med taket, då kanske följande funkar? Ta en kloss som är så hög som det vertikala avstånd från taket som du vill ha linjen på. Fäst en blyertspenna på klossen så att den når in till väggen. (Om den runda takvinkeln har en väldigt stor radie kanske du behöver "förlänga" pennan så den når in till väggen). Sedan är det bara att dra klossen runt hela rummet!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.