Vi flyttar till hus i höst och jag har börjat fundera över vad jag vill odla. Både sådant som vi kan börja med i höst och planer inför nästa år. Bomba mig med tips! Vad är era mest uppskattade ätbara saker i trädgården? Vi har inget växthus men planerar att bygga ett när vi bott in oss och vet var vi vill placera det.

Vi ska plantera ett äppelträd. Vinbärsbuskar finns och vi kommer plantera vitlök, potatis, morötter och jordgubbar. Så klart ska vi ju odla sådant vi äter i vanliga fall, men det är kul att höra vad andra odlar. Kanske hittar vi guldkorn vi inte tänkt på.
 
Avvakta der första året och sköt om det som finns. Man hinner ändra sig så många gånger innan man lärt känna sin trädgård. Bara en så enkel sak som att det visar sig att äppelträdet är felplacerat och skymmer just den plats där du vill ha din solstol nere i trädgården. Även om en enskild växt inte är så dyr blir alla felköp kostsamma på sikt. Och åk inte till trädgårdsmästeriet och impulsköp🤥. Det blir också dyrt på sikt! Det finns en uppsjö av utmärkta (och mindre bra) trädgårdsböcker man kan bli inspirerad av mörka vinterkvällar. Och grattis till din (nya) trädgård!
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Avvakta der första året och sköt om det som finns. Man hinner ändra sig så många gånger innan man lärt känna sin trädgård. Bara en så enkel sak som att det visar sig att äppelträdet är felplacerat och skymmer just den plats där du vill ha din solstol nere i trädgården. Även om en enskild växt inte är så dyr blir alla felköp kostsamma på sikt. Och åk inte till trädgårdsmästeriet och impulsköp🤥. Det blir också dyrt på sikt! Det finns en uppsjö av utmärkta (och mindre bra) trädgårdsböcker man kan bli inspirerad av mörka vinterkvällar. Och grattis till din (nya) trädgård!
Ja, jag kan köpa att det är svårt att flytta ett äppelträd, men är det dumt att så morötter, vitlök, potatis och sådant tidigt? Det känns ju jättetråkigt att behöva vänta flera år med att "få ut" något av att ha trädgård. Eller är det svårt att flytta på sådant i efterhand?
 
Visst kan du så morötter och annat roligt! Ett trädgårdsland kan ju flyttas men jag förmodar att det inte bara är att gräva upp en bit - förmodligen krävs jord också. För en trädgårdsälskare är annars en/två komposter något man startar med. Köper man en behållare kan den lätt flyttas när den töms. Allt beror på hur trädgården tidigare brukats.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
P
Blåbär skulle jag köpt så att de hinner växa till sig. Finns goda sorter nu för tiden som ger otroligt stor skörd.
 
Snabbaste sättet är att ställa dit pallkragar (eller liknande) och nu på hösten fylla med komposterbart från trädgården. Till våren häller ni bara på gödslad jord och så har ni odlingslandet klart.
 
B
Jag tycker egentligen också att man skall vänta och känna in första året. Men fattar att ni vill odla. Så varför inte 1-2 pallkragar? Det du måste sätta i höst är vitlök. Resten till våren.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om du sår rädisor nu kan du skörda om max 3 veckor.
Bladen kan man äta som spenat.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sätt vitlök nu i höst (oktober) för skörd nästa sommar 🙂 Och preparera odlingsland för nästa års odlingar så att ni kan komma igång tidigt. Kanske skaffa/bygga ett litet drivhus för tidig vårsådd på friland? Skaffa eller låna sedan några trädgårdsböcker att bläddra i över vintern 😊
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
Bestäm nu var ni vill h ett trädgårdsland och gräv det så snart ni kan. Det är skönt att ha det klart när våren kommer. Ärtor och bönor av olika slag tycker jag är lättodlat och trevligt.

Tänk över vilka bär och frukter ni helst vill haoch satsa lite. Vinbär räcker med en buske av varje egentligen, men blåbär vill man ha flera av exempelvis. Annars blir det ingen skörd att göra något med.
 
Gurka, pumpa, och majs är våra favoriter. Nyzeeländsk spenat och ruccola vill jag inte vara utan. Squash är kul då det händer mycket . Morötter kan du också så till hösten, liksom palsternacka för nästa år. Smidigt. Lycka till. Odla på! Men strunta i tomaterna. De är banne mig överkurs .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.