Fyrverkerier

  • Ja det är tradition

    30 Röster 28,0%
  • Nej tänker på miljön

    15 Röster 14,0%
  • Nej har djur som är rädda

    19 Röster 17,8%
  • Nej saknar intresse

    26 Röster 24,3%
  • Nej av annan anledning

    17 Röster 15,9%
  • Antal röster
    107
  • Omröstningen stängd .
Blir det några ikväll?
 
Nej, snål!(y)

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
optimum
Har hund som mår dåligt av smällare och raketer.
Sista året då Svenssons får hålla på med det.
 
Vi tittar ut mot horisonten och ser åtskilliga raketer skutas upp från Laholmsbukten och Båstad.
Det räcker :D
 
  • Arg
Silly Bear
  • Laddar…
Tillåter omgivningarna så skjuts det rejält. I år, tex.
 
optimum optimum skrev:
Har hund som mår dåligt av smällare och raketer.
Sista året då Svenssons får hålla på med det.

Räcket väl bara med att man söker tillstånd?

Med vänlig hälsning, fremax
 
A
Saknar två alternativ. 4: Nej, bryr mig inte om raketer. 5: Vad är fyrverkerier?
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Saknar också alternativ.

Här är det *Nej, men inte av någon anledning i de två nej-alternativen.
Kan inte rösta



edit:
Anledningarna i dessa nej-alternativ ställer jag förvisso upp på, men det är bara en bråkdel av mina skäl att avstå.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
För ett antal år sedan började jag tycka att det är en lite märklig tradition vi har att man skall vara berusad och leka med sprängämnen varje nyår. Så som det ofta förflyter med ansvarslösa och aningslösa användare tror jag det är hög tid för lite stramare regler kring det.
 
  • Gilla
Ensam kvinna kan och 2 till
  • Laddar…
Självklart blir det fyrverkerier, vilket tråkigt nyår det vore utan det!

Bra att de lägger tillstånd på de raketer med pinne, dock så tycker jag ju det är av helt fel anledningar, att vissa människor använder dem som vapen eller vad man ska kalla det mot vissa, problemet är ju inte fyrverkeriet i sig utan man kommer ju bara finna andra vägar att göra det man vill göra, finns det inte raketer kan man ju köra med sten.
 
  • Gilla
leif_eriksson och 2 till
  • Laddar…
Har inte skjutit raketer på 15 år tror jag, räcker gott med att se vad andra gör. Fanns inte tid att titta själv när man hade raketer så det blev tråkigt tillslut. Nu har vi dessutom hund som inte gillar smällandet så något sug finns inte heller.

Blir det försäljningsstopp hoppas jag det blir lite centralt ordnade fyrverkerier, mycket bättre än pangande på varenda villatomt.
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Bra att de lägger tillstånd på de raketer med pinne, dock så tycker jag ju det är av helt fel anledningar, att vissa människor använder dem som vapen eller vad man ska kalla det mot vissa, problemet är ju inte fyrverkeriet i sig utan man kommer ju bara finna andra vägar att göra det man vill göra, finns det inte raketer kan man ju köra med sten.
Jag har förstått det som att orsaken är att minska mängden skador orsakade av fyrverkerier. Jag vet inte hur stor del av skadorna som orsakas av att folk avsiktligt skjuter på andra och hur stor del som beror på oaktsamhet. Men det är för mig uppenbart att många inte visar fyrverkerierna tillräcklig respekt. Många människor på liten yta till exempel. Tillfällen då det helt saknas möjligheter att uppfylla säkerhetsavstånd, men många skjuter i alla fall. Stora höjdskillnader är ett annat exempel. Några står nedanför en bro och skjuter. Andra står uppe på bron och står därmed nära själva smällen.

Visst är det beklagligt att folk missköter fyrverkerier så mycket att det behöver regleras hårdare. Men jag tror ändå att en större del av olyckorna faktiskt är olyckor snarare än effekten av att någon använder fyrverkerier till vapen.
 
optimum optimum skrev:
Har hund som mår dåligt av smällare och raketer.
Sista året då Svenssons får hålla på med det.
Helt fel.
 
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Helt fel.
2019. Året då vi alla på Byggahus försöker skriva konstruktiva inlägg som för diskussionen framåt. (y)
 
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
2019. Året då vi alla på Byggahus försöker skriva konstruktiva inlägg som för diskussionen framåt. (y)
Helt fel att det är sista året.
Nöjd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.