Vi ska renovera vårt kök (lantligt kök med pärlspont) och luckan kommer att ha följande NCS kod: NCS S 0500-N (ballingslöv lucka Studio), jag skulle vilja att även väggarna är vita, vilken vit nyans ska jag välja. Har läst att det kan se lite "platt" ut om jag väljer samma nyas på väggen.... Men samtidigt vill jag inte att den ena eller andra färgen ska se "skitig" ut. Jag har också en spis i vitvaruvitt, kommer dess vita färg att se konstig ut mot kökets färg?
 
Om jag minns rätt så har vi nsc0500 i taket och nsc0502y på väggarna sk stockholmsvita väggar och vi har vita luckor i köket och det ser OK ut
 
jag tycker att det blir finast om väggen har den vitaste och mattaste nyansen. Snickerier "får" vara något gulare och glansigare, det störs man inte av.
 
mino skrev:
jag tycker att det blir finast om väggen har den vitaste och mattaste nyansen. Snickerier "får" vara något gulare och glansigare, det störs man inte av.
...och jag tycker precis tvärtom! :D Snickerier med en gulare nyans än väggen har en tendens att se inrökta och sunkiga ut.

Nu när TS har 0500-N på kökssnickerierna så blir ju detta emellertid inget problem. Det blir nog bra med både 0500-N och "standardkulören" 0502-Y på vägg. Välj nyans på väggen efter vilken du trivs bäst med helt enkelt. Hade du däremot haft 0502-Y på kökssnickerierna så hade du däremot inte haft något val imho.

0500-N är nog dessutom den brytning som passar bäst med "vitvaruvitt".
 
Jag talade med en säljare i en HTH-butik, och han sa att man inte bör välja för vita färger (tex obruten vit) på kökssnickerier eftersom de inte håller färgen utan gular med tiden. Stämmer det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.