Erik Lundin
Hej!

har precis anlagt gräsmatta hos mig, totalt ca 600kvm, 10cm matjord, vältat och sått med granngårdens gräsfrö ”villafröjd”. Redan börjat komma upp gräs på mindre än en vecka (se bild) men vill höra vad alla gräsexpeter säger om klippning, gödning och vattning.

jag har bevattningssystem som täcker 100% så kan vattna när som helst och hur mkt som helst med ett knapptryck och bor i Östersund.

när och hur mkt ska man vattna?
När och hur mkt ska man göda?
När ska man börja klippa?
Andra generella råd?
 
  • Nyanlagd gräsmatta med sparsam gräsbeväxt framför ett hus, bevattningssystem delvis synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nysådd skall hållas fuktig i ett par veckor. Vattna ofta och lite alltså. Det skall inte bildas pölar, men jorden skall på ytan vara fuktig.

Om en vecka eller två kan du dra på en omgång NPK. Därefter hinner du en omgång till ytterligare 5-6 veckor fram i tiden. Därefter tvistar de lärde om det blir för sent med en giva till eller om du då skall ge mindre kväverik gödning.

Klipp när gräset är 6-7cm, men inte mer än 1/3 av gräsets längd.


Typ så.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Erik Lundin
Snyggt, tack!

NPK?
 
Erik Lundin Erik Lundin skrev:
Snyggt, tack!

NPK?
Latmansnamn på "vanligt gödsel" eller "fullgödsel", men det säger kanske inte så mycket. NPK = kväve, fosfor och kalium. Ibland brukar det även vara med ett S, dvs svavel eller Fe, dvs järn.
Yara Mila, granngården grön effekt (med eller utan plus), osv är vanliga.

En del svär vid algomin, andra köper "robotgödsel", och dom som jag som har stora ytor går på billigt gödsel. Funkar det senare för lantbrukare, funkar det för mig.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.