Hej.

Vi funderar på att köpa ett 1,5-plans trähus. Byggår kring mitten på 60-talet. Platta på mark, troligen inte isolerad underifrån vid detta byggår?. Trästomme. 115 m2 i botten.

Huset är i ok skick men en hel del att göra, varav ytskick inte minst. I nuläget är huset uppvärmt med vanliga elradiatorer och drar då 18-19k Kwh (dock lite snålt uppvärmt, skall tilläggas).

Då fasaden och fönster kommer att bytas inom 2-3 år (vid köp) kommer man tilläggsisolera och byta till energivettiga fönster av någon typ.

Jag har funderingar enligt följande skiss.
- luf/luft pump.
- kamin (mest för fredagsmyyyys..)

Men sen kommer det grå partiet.. Tvättstuga/, toa och badrum. Om vi gör om ett av dessa rum kommer vi göra de andra samtidigt. Planen är klinker/väv i tvättstuga samt klink/kakel i bad/toa. Utöver detta funderar vi på klinker i entréhallen.

Golvvärme i badrummen känns givet. Så frågan lyder..

Skall man lägga en vattenburen slinga i hela det gråmarkerade området? eller el? Hur skall jag värma vattnet i så fall?

Dessutom, vad tror ni om L/L-placeringen? Streckade linjen är vägg som skall tas ner.
 
  • Ytterby värme.JPG
Vill du ha golvvärme med vettig driftsekonomi så kanske du ska fundera på en L/V-VP istället för en L/L. Då kan du även välja att placera mer än 1 radiator för jämnare värmedistribution (gissar de där smårummen kan bli kalla om dörrarna är stängda).

Sen med oisolerad platta så måste du ju isolera ordentligt neråt för att värma huset mer än grunden. :)
 
Okej. Tack för svaret.

Tanken kring LV-pump har slagit mig också. Om man i stället lägger golvvärme enligt grått + grönt, är det då möjligt att avvakta indragning till vattenburna radiatorer i de små rummen?

Vi har ändå funderat kring att byta golv i det gröna området och då kan man kanske passa på att göra en värmeförändring. Att renovera de små rummen samt övervåningen kommer att dröja typ 3 år, men man kanske skall satsa på att leda vattenburen värme till radiatorer utmed ytterväggen "till höger"?
 
  • Ytterby värme.JPG
Om Ni ändå byter uppvärmningssystem så skulle jag råda att lägga vattenburen golvvärme överallt, det är helt klart värt både det extra jobbet och extra kostnaden som jag ser det. Men ska golvvärme bli ekonomiskt måste man isolera under så bila bort betonggolvet och gjut EPS där Ni ska ha klinkers och lägg isolerskivor med spår för värmeslangen och plåtar för att rikta värmen uppåt i resten.
Vi byter rum för rum i vårt hus och låter radiatorerna sitta kvar tills det är dags att renovera övriga rum.
En fördel med vattenburet system är ju också att man på sikt kan värma vattnet med "vad man vill" så det ökar valfriheten.
 
Jan-Å skrev:
Om Ni ändå byter uppvärmningssystem så skulle jag råda att lägga vattenburen golvvärme överallt, det är helt klart värt både det extra jobbet och extra kostnaden som jag ser det. Men ska golvvärme bli ekonomiskt måste man isolera under så bila bort betonggolvet och gjut EPS där Ni ska ha klinkers och lägg isolerskivor med spår för värmeslangen och plåtar för att rikta värmen uppåt i resten.
Vi byter rum för rum i vårt hus och låter radiatorerna sitta kvar tills det är dags att renovera övriga rum.
En fördel med vattenburet system är ju också att man på sikt kan värma vattnet med "vad man vill" så det ökar valfriheten.
Blev nyfiken av "gjut EPS där Ni ska ha klinkers och lägg isolerskivor med spår för värmeslangen och plåtar för att rikta värmen uppåt i resten."

Går det inte att lägga ut cellplast och sedan flytspackla in slangen för att överst sätta klinkers i torra utrymmen?

MVH
 
Tiger79 skrev:
Blev nyfiken av "gjut EPS där Ni ska ha klinkers och lägg isolerskivor med spår för värmeslangen och plåtar för att rikta värmen uppåt i resten."

Går det inte att lägga ut cellplast och sedan flytspackla in slangen för att överst sätta klinkers i torra utrymmen?

MVH
Jo det gör det nog, men jag har bättre effekt i rummet med EPS därför föredrar jag det och det är billigare har jag för mej. Har inte inte flytspacklat på cellplast själv och kan därför inte uttala mej av egen erfarenhet om det.
 
Jan-Å

Tack för inputs...
 
Håller också med, dra in golvvärme i hela huset om ni ändå ska byta golven.

Isolera neråt måste ni som sagt, vill ni inte förlora takhöjd så blir det som sagt att bila ner en bit i golvet. För våtutrymmen är det sedan en smakfråga om man använder cellplast (EPS) med flytspackel ovanpå eller om man använder flytspakel med cellplasten inblandad. Vilket som isolerar bäst beror också på hur tjocka lager man har.

Vad gäller Cellplast/EPS skivor med spår i så är min erfarenhet att de har rena rövarpriser på dessa. Om du lägger vanliga cellplastskivor, spikar glespanel ovanför och sätter plåtar på panelen så kommer man undan med ca halva priset på golvvärmen (ej medräknat ytskikt).
 
Jan-Å skrev:
Men ska golvvärme bli ekonomiskt måste man isolera under så bila bort betonggolvet och gjut EPS där Ni ska ha klinkers och lägg isolerskivor med spår för värmeslangen och plåtar för att rikta värmen uppåt i resten.
Hur snabbt bilar en normalbyggd man i sina bästa dar? Med hyrd Hilti-bilmaskin?
 
EPS i badrummen och tvättstugan verkar vara en gångbar lösning.

Hur mycket cellplastisolering behöver man i golvvärme i de torra utrymmena? Blir det, underifrån räknat: cellplast - rör+gles - 22 spån - papp - parkett?

Tack för input so far. Jag är både förvirrad, förfärad och hänförd. I en salig röra.
 
Nu hajar jag EPS kan betyda frigolit...

Medans det jag menade var:

Vad är EPSCement ?
EPSCement är en värmeisolerande, högfyllande lättbetongmassa med mycket låg vikt, som efter beläggning med avjämningsmassa ger färdiga golvytor med hög hållfasthet. Golvytorna är sedan klara för beläggning med olika ytskikt. EPSCement läggs i tjocklek om minst 20 mm och i praktiken finns ingen övre gräns för hur tjockt EPSCement kan läggas. Tjockleken kan dessutom tillåtas variera för att till exempel ta upp ojämnheter i underlaget och omsluta rörledningar.
 
En man i sina bästa år :wow: bilar ca 8 m2 på 2 dar inkl åka tillbaka till Bauhaus och lämna tillbaka den trasiga maskinen :mad: (jag gillar Bauhaus när jag själv vet vad jag ska ha och hur men deras personal kan oftast mindre än jag om det mesta :confused:) och åka till Cramo för att hyra en riktig maskin (på Cramo vet dom vad dom hyr ut och till vad och varför d^_^b)
Då bila jag bort hela det översta lagret och öste ut det + all grov singel (ca 100 mm) sen bila jag bort det understa lagret också i 2 diken för avloppet och en halv m2 i tvättstugan på andra sidan väggen för att få ihop det med gamla avloppet.

EPS funka bra sen, fyllde ut avloppsdikena och är överraskande bra som isolering. Har Du aldrig använt det så måste man lägga ut flytspackel ovanpå innan man monterar golvvärmen, EPS funkar inte att gå på nåt vidare.
 
Tiger79 skrev:
Vad är EPSCement ?
EPSCement är en värmeisolerande, högfyllande lättbetongmassa med mycket låg vikt
Lättbetong = betong som blandats med en ballast lättare än sten.

I EPSCement/betong är ballasten EPS (=små lösa frigolitkulor). Gör det både lätt och betydligt bättre i isoleringsförmåga än vanlig betong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.