Hej

Vi funderar på att bygga ett par mindre stugor ca 3 km från civilisationen (=närmaste transformator) och vill försöka få en uppfattning om vad det kan kosta att ordna el dit.

Jag antar att man idag inte gör nya luftledningar utan har räknat med kabel ska grävas. Marken som är aktuell är i kanten av en välbyggd grusväg, på några få ställen kan berg vara i vägen. Vägen är i princip rakaste sträckningen.

Som jag har förstått är detta inget man gör själv utan nätägaren gör denna utbyggnad. Finns möjligheten att göra anläggningen själv och sedan få den ansluten som helhet ("i början av kabeln")? Vad finns för nackdelar med detta om det ens är möjligt?

Kommer de att fakturera självkostnad eller handlar det om schabloner/abbonemang/samhällsuppdrag så att nätet betalas av på X antal år till dem?
De exempel som finns på Eons sida gäller i princip bara tätbebyggda områden och ger inte någon direkt ledning om vad det vi vill göra kan kosta.
Jag hr frågat men ännu inte fått svar.

Jag har hittat typ av kabel som brukar grävas ner (SE-N1XV-AS) genom detta forum samt pris på denna (ca 140kr/m inkl moms på https://www.elot.se/)

Hittade även en prisuppgift om nedgrävning av fiber på 30 cm djup för ca 30kr/m. Är det rimligt att tro att det är ungefär samma för elkabel?

Till detta kommer väl en del grus mm (eller kan man rent av "plöja ned" denna typ av kabel?

Jag antar att man också bör räkna med en eller annan skarv på kabeln och det kan väl vara lika bra att göra dem ovan mark i låda som under mark? Då kan man ju vid senare tillfälle ev. ta ut matning där...

Jag vill även lägga ned tomrör om det är möjligt för framtida ändamål (tele, fiber etc).

Tips mottages tacksamt

mvh Stefan
 
luftledning (Alus) monteras fortfarande där det är för kostsamt/besvärligt att lägga kabel, men i ditt fall blir det säkerligen kabel då det är intill en väg.
de partier där det är berg kommer kabeln behöva läggas i "bergsrör"
enklast för dig är ju att ta kontakt med nätägaren och få en offert.
 
En dam som hade för avsikt att sälja sitt sommarhus här på ön ville veta vad det skulle kosta att dra fram el ifall en köpare skulle undra. Hon fick en offert från GEAB på ca 700.000kr.... Minns inte hur långt det var till närmaste stolpe dock.
 
Det finns tyvärr synnerligen begränsade möjligheter att göra detta själv.

För det första måste du ha ledningsrätt för att dra fram kabeln. För det andra får endast godkända entreprenörer får schakta längs allmänna vägar, man kan alltså inte gräva själv utan måste anlita en större entreprenadfirma.

Med grävning till 60 cm, sprängning av berg, kanalisation, återställning och ev borrning under vägar får du nog räkna med åtskilliga hundra per meter i genomsnitt. Kabeln oräknad.

Sedan låter 3 km ganska långt för att dra lågspänningskabel, det är inte säkert att det skulle fungera speciellt bra.
 
hade ett liknande fall här i krokarna för nåt år sen det hamnade på runt 800 tusen ink anslutningsavgifter
 
N1XV är nog ingen lämplig kabel för detta skulle mer tro på en egen transformator i ditt fall men som sagt kolla med din nätleverantör det är deras jobb utanför din tomtgräns..
 
Tack för alla svar!!

mycke_nu skrev:
För det första måste du ha ledningsrätt för att dra fram kabeln.
Vad innebär detta? Har man rätt att (med bygglov) gräva ned en sladd på sin egen mark?

mycke_nu skrev:
För det andra får endast godkända entreprenörer får schakta längs allmänna vägar, man kan alltså inte gräva själv utan måste anlita en större entreprenadfirma.
Detta är ingen allmän väg, det är strängt taget en skogsväg i bättre skick som om bygget blir av ska bli ännu bättre.

mycke_nu skrev:
Med grävning till 60 cm, sprängning av berg, kanalisation
Är detta normalt djup för elkabel?
Är språngningen väldigt kostsam? Jag tror man ska klara sig rätt bra men på några ställen kan det behöva sprängas.


mycke_nu skrev:
Sedan låter 3 km ganska långt för att dra lågspänningskabel, det är inte säkert att det skulle fungera speciellt bra.
Jag vet att det ca 500 meter närmare (alltså på 2-2,5km avstånd passerar både högspänningskabel och 400volts. Är det görligt/billigareatt gräva upp och koppla in sig där?


Kan man uppskatta kostnaden för en transformatorstation?

Vet någon om nätägaren fakturerar för hela arbetet eller om det är någon form av scablon och att man sedan betalar årsavgifter?
 
OK, det framgick inte riktigt att de tre kilometrarna var på din egen mark. De flesta har inte så långa distanser på egen mark, inte ens jag med mina 34 ha.. :)

Då behöver vi inte bekymra oss om ledningsrätt, intrångsersättning och vägar.

Det enklaste kanske då blir om kraftbolaget sätter ett mätarskåp åt dej intill transformatorn, och sedan löser du kabelläggningen på egen mark helt själv. Du kanske tom kan hänga luftledning. Markkabel skall dock ner 60 cm.

Detta med placeringen av mätarskåpet är dock något som du måste diskutera med kraftbolaget.
 
Problemet med att lägga lågspänning är att du får spänningsfall proportionerligt med längden. Dessutom har du utlösningsvillkor som måste uppfyllas. Du skulle i nog behöva några parallella 240 kablar i detta fallet för en mätarsäkring på 25 A och då är det kört ifall någon skulle få för sig att bygga hus vidare på det hållet.
Det enda raka i ditt fall verkar vara att lägga högspänning, antingen nergrävd eller luftkabel. Är det berg kan man fuska med djupet på de ställena och lägga kabeln i skyddsrör där.
Nätägaren behöver ha servitut av dig för att få ha sin kabel och station på din mark.
Kan du dra kabeln från 2 km så är detta säkerligen billigare än för 3 km. Man kan räkna med ca 100 m/ dag för maskin och gubbe ifall det inte går att plöja vilket verkar uteslutet med tanke på att du har berg. Luftledning går snabbare.
Vad kostnaden är vet jag inte men du kan kanske bygga ett vindkraftverk istället för de summorna? :)
 
Parallella 240 kablar, innebär det 240mm2?

Jag har funderat på alternativa energikällor, (solceller, vindsnurra). Låter som jag ska gå vidare med det...

Någon som har erfarenheter av detta? (Läste i någon villatidning om en kilel på Gotlands som hade uthuset fullt med batterier och taket fyllt med solceller. Han hade investerat ca 300kkr i detta men var nu självförsörjande på el.
Låter ju billigare än vad jag fått fram hittills (räknade på 3km kabel av den typ någon här tipsade om, telekabel och kabelrör till den samt grävning för 60kr/m) vilket landade på ca 600kkr bara i material o grävning. (om det faktureras av eon eller någon annan spelar ju mindre roll)

Är det sedan så att det inte fungerar utan transformator så blir väl kalaset ännu dyrare...
Får väl vänta o se vad Eon säger.

Tack för alla svar!
 
Paralella 240 betyder 480mm2,... men så gör man inte, man (eon) gräver fram HSP...
 
Ett GROVT överslag på HSP-luftledning + trafo ger närmare 800kkr +moms.
Men det är toksvårt att säga nåt utan att ha varit på platsen.
Du kommer dock att få en fin sol/vind/ved/diesel-anläggning för mindre pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.