Vi flyttade in i vårt hus för ett drygt år sedan. Huset är från 65, ventilationen är självdrag, konstruktionen i lättbetong, sutteränghus ca 90 + 90 m2.

Efter den första bistra vintern slängde vi ut oljepannan och satte in en bergvärmepump. Nu undrar jag om vi bör göra några åtgärder för vår ventilation med anledning av detta, då självdraget ju sannolikt försämras när murstocken inte längre är uppvärmd mer än när vi själva eldar i kaminen (händer sällan).


  1. Framför allt: Vi står i färd att byta yttertaket, som är original och alltså 50 år gammalt. Vinden verkar dock väldigt torr och fin tycker både jag och hantverkarna som varit här för att lämna offert. Det blir ett nytt betongtegeltak är det tänkt. Min första tanke var att lägga på en diffusionsöppen underlagspapp kanske skulle hjälpa till att hålla vinden i fortsatt god kondition, när den nu blir kallare. Men en av takläggarna sade att en diffusionsöppen papp funkar mindre bra med betongpannor än med lertegel, eftersom de på ett par decenniers sikt tappar sin ytbehandling och fukt börjar vandra genom pannorna, en fuktig insida på betongpannorna skulle då till slut ta sig in genom pappen. Han föreslog istället att vi lade konventionell papp och kompletterade med taknocksventilation. I mina öron lät det vettigt, men jag undrar om någon har bättre koll än jag på detta? I nuläget är vinden ventilerad vid takfoten och med en liten springa högst upp på båda gavlarna. Ingen tilläggsisolering gjord och blir sannolikt inte heller.
  2. Handdukarna och golvet i badrummet verkar torka långsamt och vi har ofta kondens på insidan av badrumsfönstret sen oljepannan utgick (ventilationen, ett eternitrör över duschutrymmet gick ut genom skorstenen). Hur fixar man detta? Paxfläkt sade någon. Går den att sätt i ett eternitrör? Hur görs eldragningen?
  3. Övrigt. Brukar man behöva åtgärda på nåt sätt? Vill ju gärna slippa få fukt och mögel.
 
Redigerat:
2. Utåtblåsande fläkt är inga problem mot ett eternitrör och låter som en bra idé. Glöm inte kallrasventil. Elen lämnas till elektriker.

3. Vårat hus har saknat oljepanna i 5-6 år utan problem annat än just en frånluftfläkt i badrummet och en avfuktare i tvättstugan/torkrummet i källaren.
 
Frånluft i badrum rekommenderas, gärna med ett litet grundflöde så att man håller lite undertryck i huset.

En risk med att ta bort oljepannan är att vinden inte längre är uppvärmd av murstocken vilket gör att det blir kallare på vinden. I gamla hus så brukar bjälklaget mot vinden inte vara så tätt, och då kan varm fuktig luft komma upp på vinden och kondensera på insida taket. Hade det problemet med ett hus som jag köpte.
 
Eddie76 skrev:
Frånluft i badrum rekommenderas, gärna med ett litet grundflöde så att man håller lite undertryck i huset.

En risk med att ta bort oljepannan är att vinden inte längre är uppvärmd av murstocken vilket gör att det blir kallare på vinden. I gamla hus så brukar bjälklaget mot vinden inte vara så tätt, och då kan varm fuktig luft komma upp på vinden och kondensera på insida taket. Hade det problemet med ett hus som jag köpte.
Jo precis, men då antar jag att lösningen är ökad ventilation för att få ut fukten? Det känns ju lättare än att stoppa den varma luften från att komma upp dit.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.