Hej!

Kan inte mycket om el. Mitt på väggen i ett rum i källaren har jag, se bifogad bild, ett hål med skyddsjord, nolla och fasledare.

Min önskan är att till dessa, förutsatt att det funkar med proppen (troligen 16 A), fixa 3-4 nya vägguttag, som kommer driva ganska strömsnåla apparater, max 3 åt gången, maximalt 2000 w på sällsynta toppar, övrig tid ca 100 w, sammanlagt för alla uttag.

Hur ska jag gå tillväga? Ska jag koppla dessa sladdar till en kopplingsdosa och sen därifrån koppla till nya uttag/kopplingsdosor? Ska jag sätta dosan ovanpå detta hål? Alla sladdar, eventuella rör, kommer sen gömmas i en uppreglad vägg.

Jag vill veta hur jag ska gå tillväga detaljerat för att i princip kunna göra det själv. Dels för att jag är nyfiken och för att jag vill ha koll. Jag kommer dock ta hit en elektriker som gör arbetet.

20150606_200237.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du ska ha dit en elektriker för att göra arbetet så tycker jag att du ska fråga hur h*n vill ha det, det finns som vanligt olika sätt att lösa "problemet". Och ska man göra ett jobb vill man helst vara insyltad från början. Hade du tänkt göra allt själv skulle man väl kunna ge lite förslag, men som sagt det blir så lätt knas om någon annan ska dit och jobba.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Mikael_L
Säg att du tänker göra det själv, så orkar jag ge en vägledning ... :D

Annars är det väl bättre att du kikar över axeln på elektrikern. ;)
 
  • Gilla
frihopper och 1 till
  • Laddar…
Min tanke var att jag skulle ha koll innan h*n kom hit så att jag fattar vad h*n snackar om. Helt enkelt lite påläst.

Låtsas som att jag ska göra det själv då :). Jag har eventuellt möjlighet att ta hit en polare som är elektriker som kan kolla min egen installation OM jag väljer att göra det helt själv.

Generellt:
Ska jag koppla kablarna i hålet till en kopplingsdosa som jag sätter ovanpå hålet och sen koppla vidare dessa sladdar via rör till den första apparatdosan närmast och sen koppla vidare via VP-rör/flexrör till nästa apparatdosa osv.?

Detalj:
Hur ska jag koppla vidare kablarna i hålet till kablarna som jag ska ansluta till den första apparatdosan?

El.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fina sladdar du har där i hålet :)

1. Första åtgärden är att kolla var de kommer ifrån, och då inte bara tro, utan ta reda på exakt var de kommer ifrån och vad den gruppledningen eventuellt används till mer. Har samtliga ledare den funktion de ser ut att ha, fas, nolla och skyddsjord? Ligger halva huset på samma? Vilka säkringar, rätt säkringsstorlek?

2. Man behöver sedan bedöma ifall det finns utrymme för 4 st uttag med den belastningsprofil du nämner.

3. Svaret ger ifall dessa trådar kan användas, eller om det krävs omkoppling någonstans i huset, kanske nya trådar ifall de är för korta (vilket de faktiskt ser ut att vara).

4. Kopplingsdosor måste vara tillgängliga, så väggen som reglas upp får inte täcka dosan. Man kan använda förhöjningsringar och därmed få en väldigt djup dosa. Eftersom det ska dras infälld rör/slang kan ett bättre alternativ vara en vanlig infälld kopplingsdosa som botten skärs upp på, och som placeras rakt utanpå den ursprungliga. Om det ska sitta ett uttag just där måste de vara en apparatdosa, men som fortfarande ger access till originaldosan. Det ska gå att knö in en dragfjäder i originaldosans stutsar.

5. Sedan kan kan sy rör vidare från dosa till dosa.
 
  • Gilla
frihopper och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
4. Kopplingsdosor måste vara tillgängliga, så väggen som reglas upp får inte täcka dosan. Man kan använda förhöjningsringar och därmed få en väldigt djup dosa. Eftersom det ska dras infälld rör/slang kan ett bättre alternativ vara en vanlig infälld kopplingsdosa som botten skärs upp på, och som placeras rakt utanpå den ursprungliga. Om det ska sitta ett uttag just där måste de vara en apparatdosa, men som fortfarande ger access till originaldosan. Det ska gå att knö in en dragfjäder i originaldosans stutsar.
Alternativt knackar man upp runt dosan, tar bort den och skarvar på med skarvmuff och rör/slang till första nya dosan. Tåtarna byts till en hel längd.
 
  • Gilla
frihopper och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Sedär, nu kom det mycket mer info, så jag slapp svara på fel saker (problemet var tydligen av annan art än jag först tänkte ... ;)).

Om det befintliga ska byggas in bakom ny uppreglad vägg måste man antingen ta bort dosan och skarva eller göra den gamla dosan åtkomlig. Både Bo och fotografen har angivit de bästa sätten.
Ska uppreglingen inte vara alltför djup kan det vara OK att sätta en ny dosa exakt över den gamla, och skära bort botten så dom ligger exakt mot varandra. Tar man apparatdosa kan man sen sätta ett uttag där isf doslock.
Är det inte lämplig plats för uttag går det att ta en kopplingsdosa istället om man skulle tycka det är bättre.
Sätter du doslock under 1,7 meter höjd ska det vara ett som skruvas fast med skruvar, ej snäppfäste.

Detta sätt kan kännas särskilt lämpligt om man tror att det finns en viss möjlighet att man kanske vill återställa utrymmet senare, då är originalväggen och originaldosan oförändrad.


Det andra sättet är att knacka ut och riva ur den befintliga dosan, och få fram några cm oskadat VP-rör som man skarvar på en flexslang med en skarvmuff.

Sen sätts de övriga dosorna i regelstommen och man drar slang/rör till dessa.
Och glöm inte att du får inte bygga in några befintliga dosor som har strömförande kablar i sig med den nya regelväggen. Är det på väg att bli så så "backar du bakåt" och tar ut strömmen ur den allra första dosan (som kommer bli inbyggd) istället.


Det finns ytterligare ett sätt, det är om man lyckas dra EKK 3g1,5 hela vägen till matande kopplingsdosa i befintligt rör. Då får man nåt som kan ses som en "inputsad" EKK, som ej blir bytbar vid senare tillfälle utan viss rivning. Men det är OK enligt regler, men många elektriker skulle vägra att utföra det så. ;)


Sen får du kolla så befintliga trådar är inkopplade och delar last med andra lämpliga objekt osv, som Bo skrev.
Men satt det ett uttag för allmänbruk där tidigare så är det högst troligt att det fortfarande är lämpligt att sätta några nya uttag för allmänbruk i samma rum på denna grupp.


Och sen ska du hålla koll på jordat/ojordat, antingen eller, blandning av jordade och ojordade uttag i samma rum är otillåtet. Och blir det jordat ska du förvissa dig om att jordtråden verkligen är ordentligt inkopplad hela vägen bort till säkringscentralen.
Antingen visuellt kontroll (mycket bra, men kan vara tidsödande) eller genom mätning (som tyvärr inte ger ett helt 100% säkert resultat).


Nu skrev jag mycket, men har säkert missat en del ändå. Skriv och fråga om oklarheter.
 
  • Gilla
frihopper och 1 till
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Alternativt knackar man upp runt dosan, tar bort den och skarvar på med skarvmuff och rör/slang till första nya dosan. Tåtarna byts till en hel längd.
Jag skulle persoligen gjort enligt ovan:) om det var min anläggning.
anser att det är den bästa lösningen. men det går att lösa på fler sätt...
+ att fk:n i befintlig dosa blir troligtvis för kort om man monterar en ny dosa utanpå den gamla dosan.
Skarvar man vp-röret så slipper man även en extra dosa.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Tack för alla grymma svar!

På andra hål i väggen i rummet sitter det kopplingsdosor ovanpå dessa, det var tidigare en uppreglad vägg (som jag rivit och ska bygga upp en ny) som de var åtkomliga från.

1. Hur kollar jag om jordtråden är kopplad till centralen?

2. I en annan kopplingsdosa, se bild, finns det en jordtråd, men uttagen/apparatdosorna (se bild för ett exempel) som är kopplade från denna kopplingsdosa är inte jordade. Någon som vågar på sig en gissning om varför det kan vara så?

3. För att koppla ihop/vidare t ex jordtråden till en ny, använder man då t ex en anslutningsklämma, ex: http://www.clasohlson.com/se/Anslutningsklämma-Wago-222/Pr363051000

4. Ska jag regla upp väggen först (utan gipsskivor förstås) med stålreglar innan/om jag tar hit en elektriker, som då kan lägga rör och sätta apparatdosor på reglarna? Tror att stålreglarna jag ska använda har hål för VP-rör (ska inte använda någon isolering).

20150607_132817.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150607_132902.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1. Nu börjar frågan likna "hur gör jag en elinstallation". Principen är enkel, men man behöver lite erfarenhet och mätinstrument för att göra en kontinuitetsmätning på rätt sätt, speciellt i detta fall då det handlar om en okänd skyddsledare, dvs man vet inte vilken väg den tar till centralen. Det är sånt elinstallatörer lär sig under den fleråriga utbildningen och praktiken. Man behöver säkerställa att det finns god kontakt med centralens skyddsplint via denna skyddsledare och inte via något annat. Det kan krävas både mätning och visuell kontroll för om du inte vet hur den är förlagd kan det vara så att den ligger löst i en dosa men råkar ligga emot skyddsjord som lurar dig vid mätningen.

2. Samma svar här. Rummet kanske ursprungligen klassades som torrt och isolerat och därmed kunde ha ojordade uttag. Då du nu renoverar rummet grundligt så finns bara ett alternativ och det är jordade uttag som dagens regler kräver.

3. Ja Wago 222 är bra, men dyra och lite tidsödande. Wago 773 som också finns på Clas är billigare och snabbare att montera, och lika säkra. Den stora fördelen med Wago 222 är att den tar olika typer av ledare, inklusive lampsladd.

4. Ja, regla upp först och se till att det finns en regel där du vill ha dosor. Prata med din elektriker om hur ni lägger upp jobbet. Han kanske t.o.m gör en skiss och låter dig montera dosor och dra rör/flexslang också.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
1. Nu börjar frågan likna "hur gör jag en elinstallation". Principen är enkel, men man behöver lite erfarenhet och mätinstrument för att göra en kontinuitetsmätning på rätt sätt, speciellt i detta fall då det handlar om en okänd skyddsledare, dvs man vet inte vilken väg den tar till centralen. Det är sånt elinstallatörer lär sig under den fleråriga utbildningen och praktiken. Man behöver säkerställa att det finns god kontakt med centralens skyddsplint via denna skyddsledare och inte via något annat. Det kan krävas både mätning och visuell kontroll för om du inte vet hur den är förlagd kan det vara så att den ligger löst i en dosa men råkar ligga emot skyddsjord som lurar dig vid mätningen.

2. Samma svar här. Rummet kanske ursprungligen klassades som torrt och isolerat och därmed kunde ha ojordade uttag. Då du nu renoverar rummet grundligt så finns bara ett alternativ och det är jordade uttag som dagens regler kräver.

3. Ja Wago 222 är bra, men dyra och lite tidsödande. Wago 773 som också finns på Clas är billigare och snabbare att montera, och lika säkra. Den stora fördelen med Wago 222 är att den tar olika typer av ledare, inklusive lampsladd.

4. Ja, regla upp först och se till att det finns en regel där du vill ha dosor. Prata med din elektriker om hur ni lägger upp jobbet. Han kanske t.o.m gör en skiss och låter dig montera dosor och dra rör/flexslang också.
Tack!!

Jag har nu blivit helt övertygad om att inte göra något själv, i alla fall, men som sagt bra att veta lite grann innan elektrikern kommer. Stort tack! :)

Har dock ett problem. Hade tänkt regla upp väggen under nästa vecka och sen är jag borta en månad, och tänkte göra resten av jobbet i juli, vilket i detta fall innebär att regla klart innervägg/mellanvägg, sätta OSB + gips på väggarna, installera golvventilation, regla upp golv, lägga trägolv. Problemet nu är att elektrikern måste ju dra VP-rör o dylikt i regel-systemet i väggarna. Vilket då innebär att jag inte kan göra något förutom att regla upp väggarna och sen vänta på elektriker. Och jag lär ju inte få tag i en elektriker i juli misstänker jag. Buhu, där känns det som min renoverings-sommar rök, som jag sett fram emot :)

Kan jag tänka på något annat sätt med renoveringen och elektrikerns arbete - hur h*n ska komma åt osv?
 
Nja, jag har inga tips på hur man drar rör i en vägg som är skivad o klar.. Vill du sätta igen väggarna får du kontakta en elektriker nu som går med på att du monterar dosor och rör själv enligt hans instruktioner - det är den lagliga vägen ;)
 
Bo.Siltberg skrev:
Vill du sätta igen väggarna får du kontakta en elektriker nu som går med på att du monterar dosor och rör själv enligt hans instruktioner - det är den lagliga vägen ;)
Ska vi vara petiga så är inte ens det lagligt, Extremt osannolikt att straffas för, vanligt förekommande och enligt min mening helt OK, men dock ej lagligt.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jaså? Jag grundar mitt svar på ELSÄK-FS 2013:1, 13 §. Dom har inte ändrat nåt där vad jag kan se.
Jag tycker att det finns massor med trådar här där vi anser att även att "spika dosor" och "dra rör" (avsedda för starkström) är elinstallationsarbete och därmed ej tillåtet för en lekman. Men jag kanske missförstår något.

Nu var iofs inte min mening att skapa ytterligare en (av alla) behörighetstråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.