Den här dosan i källaren går vidare till billaddaren. Kan jag be elektriker dra ett nytt enkeluttag och ett dubbeluttag i källaren från denna dosa?

Elanslutningsdosa med kablar och WAGO-kopplingar monterad på en källarvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är möjligt men är troligen olämpligt. Du kan be elektrikern titta på möjligheten.

Man behöver se på hur ledningen är dimensionerad och hur den är skyddad i matande ände.
Och man behöver beakta vad du vill använda uttagen till, och med vilken högsta ström du vill ladda elbilen med.

Man kan ev byta dosan mot en liten elcentral om man anses att det finns plats belastningsmässigt och fungerar ihop med laddstationen,
 
P ptk skrev:
Den här dosan i källaren går vidare till billaddaren. Kan jag be elektriker dra ett nytt enkeluttag och ett dubbeluttag i källaren från denna dosa?
Vad skall uttagen vara till? Jag har för mig att det rekommenderas en trepolig säkring om trefaslaster och enfaslaster samsas på samma grupp. Det är ingen snygg lösning att lägga in uttag där. Men förmodligen inte otillåtet.

En bifråga är varför dosan sitter där. Hade elektrikern ingen kabel som var lång nog?
 
Inte en susning varför den är dragen i en dosa på det här viset. Kanske tog kabeln slut. Uttagen var tänkta till bra-att-ha uttag i källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.