Vi ska byta alla innerdörrar i huset och har valt utförande som vi tycker passar husets karaktär. 50-talshus.

Det svåra är ju att bestämma sig för trycken eftersom de gamla inte går att använda pga den nya typen med större urfrästa hål på dörrarna vid handtag och låsdel.

De gamla var i mässing och ser helt okej ut men tidigare ägare har satt borstat rostfritt på alla luckor i köket, vi har satt borstat rostfritt på garderober, fönster och badrumsskåpen. Alla dörrar och luckor i huset är vita.

Tycker om att återvända så mycket som möjligt och har sparat orginalkarmar och flyttat över gamla gångjärnen till nya dörrarna men tryckena har jag gett upp.

Bör jag välja rostfritt på dörrarna eller är det orginalfärg som gäller?
 
Redigerat:
Är det att trycket inte täcker hålet eller går inte fyrkantspinnen i? Går ju alltid att klämma en "patinerad" bricka för att täcka hålet?

Jag gillar mässingen mot vita dörren,
men svar på din fråga borstat inte blankpolerat iaf.
:D
 
Mjaa såg svaret nu. Jag blir osäker. Håller det så är det ju bra. Kanske blir sånna men gillar inte sånt som inte skruvas fast av någon anledning.

Följdfråga, är modellen på bifogad bild modern eller gammaldags?
Rostfri dörrhandtag på en långskylt med nyckelhål, fråga om designens modernitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det ser i alla fall inte ut som en långskylt som hör hemma på 50-talet, men å andra sidan vill ni ju inte ha blankt förnicklat/förkromat heller, fast det var så man hade det på 50-talet (mässing var gammaldags då), och då kan ni ju lika gärna välja ett trycke som ni tycker om utan att ta hänsyn till om det ser ut som 50-tal.

Så här såg en långskylt ut under mitten av 1900-talet: https://www.byggfabriken.com/beslag...kel/info/product/550-265-funkistrycke-nickel/
 
Redigerat:
Kanske uttryckt mig otydligt, behöver inte vara 50-tal.

BirgitS har redan konstaterat att orginaltryckena inte låg i tiden då de monterades.

Det jag söker är snarare om det finns typ en tumregel hur man bör tänka. Ska man försöka hålla alla husets trycken och knoppar av samma färg och snitt eller är det bästa utseende på dörren som gäller?
 
Jag hade nog matchat utseendet på dörrarna. Vi hade originaltryckena på dörrarna (50tal, kromade med långskylt) och borstad RF på garderober och i kök. Inget vi tänkte på.

Bra länk förresten, nu kan jag med gott samvete sätta långskylt och bakelithandtag i huset från -71, och ersätta plasthandtagen som var original.
 
Jag tycker rostfria med svarta handtag passar fint i hus från 50talet!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.