Vi ska renovera fasaden på en sida på huset nästa år, och tänkte tilläggsisolera och byta fönster i samma veva. Nu har vi hört från ett par håll att om vi tänkt flytta ut fönstren i den nya fasaden så ska vi inte ha treglasfönster. Tanken är ju att vi ska lägga på minst 75 mm isolering med tillhörande påbyggnad av den nya fasaden med luftspalter och annat. Så jag räknar ju på att behöva flytta fönstren en 7-10 cm i alla fall.
Men om man inte kan ha treglas i utflyttat läge, vad ska man ha då och ändå får bra U-värden?

/Jari
 
Varför inte treglas? Är det för tyngden och att infästningen inte klarar detta?
Har kört med Elitfönster 3-glas utflyttade i liv med fasaden vid tidigare renoveringar och det har fungerat utan problem.
 
Det var något med kondens mellan glasen och liknande. Svågern har en bekant som vägrats köpa treglas om han skulle ha dem utflyttade. En bekant till sambon sa samma sak. Fast kan det ha att göra med att man satt fönstren i liv med fasaden och därmed hamnat i luftspalten? För man måste väl ha fönstren innanför luftspalten i fasaden om jag läst rätt på detta eminenta forum??
 
Kondensproblem på utsidan existerar, men inte mellan glasen, i vissa fall på insidan.
På de de olika större fönstertillverkarnas hemsidor finns det beskrivet hur kondens fungerar.
Jag hade flyttat ut fönstren då det oftast ser snyggare ut och ger en bättre fönsterbänk.

Luftspalten är precis innanför fasaden och här är jag osäker på om man skall gå förbi denna med avseeande på andra problem, i de fönster jag sattit upp (och tog ned 4 år senare) gick jag förbi luftspalten och livade med underbrädan på fasaden, det märktes inget på karmen eller annat i övrigt.

Skall du göra det själv är det enklast att liva med fasaden då du slipper pilla med salning på utsidan.

Edit: En länk kring fönster och luftspalt. (de rekomenderar att luftspalten att gå utanför fönstret) http://www.sp.se/sv/index/services/buildingsystem/Documents/yttrefonsteranslutningar.pdf
 
Redigerat:
Ok... hmm... för att få klarhet i terminologin, är ju datanörd, inte snickare.... Med salning menar du att man sätter en utvändig fönstersmyg? Eller att man bygger typ en låda som man monterar fönstret i som går förbi luftspalten? Jag hade väl mer tänkt att först regla upp runt fönstren motsvarande isoleringen som ska dit. Sen även sätta spikläkt motsvarande luftspalten. Montera fönstren i de nya reglarna. Sen antingen sätta bleck eller sätta dit nån form av list mellan fönsterfodret och fönstret på sidorna som täcker både utrymmet för drevningen och mellan fönstret och fodret. Vet inte om jag förklarar rätt, är inte så haj på terminologin även om jag vet hur det jag tänkt göra ska se ut... :)

Edit: Hittade denna produkt som verkar lite smart! :
http://www.c-i-a.se/SimSALAbimlisten.htm
 
Redigerat:
Med salning menade jag utvändig fönstersmyg.
I länken (pdf) finns en del monteringsätt beskrivna, men så som du beskriver det låter väl helt ok.

Det var en smart produkt, men det blir mycket snyggare om man kan få till det utan, speciellt på insidan.
 
Ok, då är vi på samma spår... Utvändig fönstersmyg... :) Fast om man inte har så bra grejjer för att klyva brädor för salning på ett snyggt sätt så är ju simsalabim listen bra så att man kan gömma snedsågning... blir ju snyggare än akrylfog iaf... ;-)
 
Klart man ska köpa riktiga fönster......

Jag har lagt på 9cm på utsidan och 7cm på insidan i hela huset, nya fönster som monterats i höjd med luftspalten innanför fasadbrädorna. Jag har inte märkt av några som helst problem med kondens.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.