Vi har precis köpt nya trädgårdsmöbler och varenda gång man tar i dem får man stötar vilket är ytterst obehagligt. Vad kan man göra åt det?
Stolarna är tillverkade i nån sorts rotting som mer liknar plast. Konstrotting kanske det heter. Stommen består av stålrör. De är fruktansvärt obehagligt när man sitter i dem och sedan stället sig upp och får ganska ordentliga stötar. De är sprillans nya och beställda från internet så det är inte så "bara" att returnera dem. Dessutom inte pga statisk elektricitet. Finns det något man kan göra för att slippa småstötar?
Försöker bifoga en bild.
 
Byt ylletröjan mot en fleece.
 
Spraya med sköljmedel utspätt i vatten. Brukar få göra det på ungarnas studsmatta som blir statisk.
 
D Daniel 109 skrev:
Byt ylletröjan mot en fleece.
Har ingen ylletröja jag lovar. Vi är fyra personer med olika kläder som testat sitta i dem men det är samma för alla. Så fort man ställer sig upp eller tar i dem så ser man små blåa blixtar alternativt känner små stötar som inte gör ont så men ju är fruktansvärt obehagliga. Man kan ju inte gärna ha nån sorts dresscode för folk som kommer på besök och vill sitta i dem.
 
S swirve skrev:
Spraya med sköljmedel utspätt i vatten. Brukar få göra det på ungarnas studsmatta som blir statisk.
Blir det fläckar?
 
Jorda dom :crysmile:
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
https://www.metro.se/artikel/därför-får-du-stötar-och-så-undviker-du-dem-xr
Och jag kan rekommendera att ha ett litet metallföremål i handen, och ladda ur med innan man tar i det laddade föremålet med handen.Kanske en kaffesked eller liknande.

Jag minns en vinter på hotell Bodensia i Boden.
Där gick man alltid med rumsnyckeln, med en stor metallbricka med rumsnumret, i handen och laddade ur innan man tog i t.ex. hissdörren.
Det var heltäckningsmattor i alla korridorer, och man blev ordentligt uppladdad efter att ha hasat runt en stund.
 
Klassiskt problem med plastmöbler tyvärr.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Klassiskt problem med plastmöbler tyvärr.
Jag har aldrig märkt av det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.