Hej!

Jag håller på och planerar att bygga en toalett ute i min "verkstad". Det är en äldre gårdsbyggnad som är byggd som en gammal lada. Timmer och plankväggar på granitfot med väl tilltagen och dränerad (men kall) krypgrund.

Tanken är att regla upp och isolera ett rum inne i ena hörnet av byggnaden och där sätta in wc-stol, handfat och eventuellt även en duschkabin. Våtrumsmatta på golvet etc. Tyvärr ligger byggnaden så till att jag inte kan få fall på avloppet så jag måste pumpa. Tänkte då sätta in en Sanipro eller liknande som har ingångar för wc, handfat och duschkabin. Så långt ser jag inga konstigheter.

Men vad händer vid en ev. vattenläcka? Då kommer vattnet att täcka golvet och fortsätta ut över tröskeln. Pumpen kan ju inte hantera en golvbrunn. Funderar på att sätta in en katastrofbrunn, alltså en som inte är ansluten till avloppet och som normalt aldrig ska användas. Brunnen får då mynna i ett rör som går genom trossbotten och slutar i krypgrunden. Vid ev. vattenläcka så slipper jag fuktskador utanför toaletten.

Vad tror ni om det? Är jag bara onödigt nervös? Kommer den lösningen att ge mig problem med kyla som drar upp? Om jag använder en klassisk brunn med vattenlås så kanske den fryser? Eller får jag bara mer problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.