Nu när EU i sin oändliga vishet har förbjudit glödlampan så uppstår den intressanta frågan:

Skall man nyinstallera dimmers, och i så fall vilken typ?

Jag har ett halvdussin vanliga glödljusdimmers liggande, men dom verkar ju inte jättesmarta att installera i dagsläget. Förutom till kristallkronan då.

I dagsläget känns det mest lämpligt att skicka dimmrarna på tippen och installera kronbrytare i sovrum etc.

Kloka tankar om framtiden?
 
bunkra glödlampor så slipper du slänga dina dimmers!

undrar förresten om EU ens tänkt på detta??? och isåfall förstår de inte att dessa dimmers som måste slängas är en miljöbelastning, de har tillverkkats en gång i tiden, då har det gått åt energi, sen har de transporterats hem till dig, å nu ska de slängas och belasta sopbergen med tungmetaller...
smart eu...
 
De funkar väl med halogenare?
 
Vanliga dimmrar funkar på 230V halogen samt även på elektronisk trafo. Så är nog inga problem.
 
E27 sockel med halogen lampa i fungerar fortfarande...
 
Ja, men halogen är väl energiklass C. Dom ryker om 7 år.
 
Jag vill.......men kan inte uttala mig i frågan....
 
Halogen lampor är ju även dom glödlampor så dom borde väl falla under samma regel
 
Om 7 år borde LED-lampor vara ett rimligt alternativ till halogenlampor.
Vad dimmrar man dom med?
 
Det kommer nog att säljas lampor gjorda för lysrörslampor och inbyggda HF- don
dessa går att dimmra .. krävs ju ingen vanlig dimmer men ändå..
 
det finns ju även lågenergi lampor som går att dimmra med vanliga glödljus dimmrar.
 
Med tiden finns det ju ingen anledning till att tillverka armaturer med vanlig e-sockel när det inte finns några lampor att köpa till dem...
 
Jag vet att när Australien bannade glödisen så erbjöds dimbara LE. Vet ni vart man får tag på dessa i Sverige? Man tycker ju att det vore självklart att även dessa kommer in i hyllorna i mataffären snart, men jag har då inte sett dem.
Kan visserligen försöka få fram uppgifter om vad de använder där borta, men nåt måste väl finnas lättillgängligt här med?
 
Osram har en "dimbar", men det är i verkligheten bara hel- och halvljus. Har även läst om LE med fyra effektlägen, men det är ju fortfarande inte samma sak som en kontinuerligt dimbar glödlampa.
 
Det finns tex hos novagroup.se där jag brukar handla lampor. Men de kostar typ 175:- så det blir inte billigt. Priset sjunker väl om efterfrågan ökar nu. Visserligen ska den hålla 16.000 timmar enligt tillverkaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.