Har köpt hus med gammal lagård och behöver byta träpelarna under lagården. De har kraftig hussvamp och kommer nog pulveriseras om några år. Tänkte sätta nya metallstöttor vid sidan av dem istället för att börja riva bort dem. Då sprider man ju sporerna i luften. Höjden är ca 3 meter, de längsta. Lagården står i en sluttning.

Någon som gjort detta jobb? Vilka metoder och material rekommenderas?
 
Du måste väl ändå ta bort de angripna stöttorna och svampen? Vad jag tror mig veta om hussvamp är att den kommer att glufsa i sig hela ladan om den inte tas bort.

Är det inte lika bra, och enklare, att göra det allt eftersom du byter stöttor?
Försiktighet, ev plastinlindning av svamp och stolpe, samt en flaska Boracol för utsatta ställen?

Sporer finns överallt i luften normalt. Fuktigt virke är i riskzonen - alltid. Ta bort det fuktiga virket så har hussvampen/sporerna inte tillräckliga levnadsbetingelser, (för nya svampar att börja växa).

Jag är dock ingen expert på hussvampsbekämpning så du bör nog ha mer på fötterna innan du börjar.

Har du pratat med ditt försäkringsbolag?
 
  • Gilla
peterorigenes
  • Laddar…
Tack för svar - jo kanske man ska plocka bort dem. Men sedan? Elda upp dem på åkern bredvid?
Nya stöttor - folk i närheten säger trästolpar, andra säger Peabs metallstöttor som man kan skruva upp och skapa press. Tycker nog det är snyggare med rejäla rundstolpar, typ telefonstolpar.
 
När det gäller gamla lador är det aldrig virkets fel. Jag skulle se över varför virket blivit blött. Vegetation, dränering?

Sen skulle jag köra telestolp o domkraft o byta en i taget.
 
  • Gilla
peterorigenes
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.