Hejsan!
Vi fick i februari installerat 18 stycken dimbara spotlight lampor som styrs via appen plaid i vår gillestuga. Vi är nu nästan helt färdiga med renoveringen och har brukat rummet i fyra dagar, när vi upptäckte för två dagar sedan att lamporna inte ”släcks” när de är av. Elektrikern säger det nog bara behövs en omkoppling, vilket tydligen är vanligt. Snickaren säger när han pratat med dem att de inte vet om det är de som monterat fel eller om lamporna gått sönder nu när vi brukat dem. De ska ju hålla i en evighet? Hela arbetet de utförde med elen (inkl. Byte av proppskåp) gick på 70.000:-
Frågan nu är om jag verkligen kan vi skyldig att betala dem något mer nu för att de ska komma ut och åtgärda antingen sitt eget fel eller de defekta lamporna? Eller jag kan hävda att där måste vara någon garanti eller något?
 
J Jenna92bengtsson skrev:
Hejsan!
Vi fick i februari installerat 18 stycken dimbara spotlight lampor som styrs via appen plaid i vår gillestuga. Vi är nu nästan helt färdiga med renoveringen och har brukat rummet i fyra dagar, när vi upptäckte för två dagar sedan att lamporna inte ”släcks” när de är av. Elektrikern säger det nog bara behövs en omkoppling, vilket tydligen är vanligt. Snickaren säger när han pratat med dem att de inte vet om det är de som monterat fel eller om lamporna gått sönder nu när vi brukat dem. De ska ju hålla i en evighet? Hela arbetet de utförde med elen (inkl. Byte av proppskåp) gick på 70.000:-
Frågan nu är om jag verkligen kan vi skyldig att betala dem något mer nu för att de ska komma ut och åtgärda antingen sitt eget fel eller de defekta lamporna? Eller jag kan hävda att där måste vara någon garanti eller något?
Eftersom elektriker ofta hävdar att det är viktigt de får sälja elmaterialet för garantins skull tycker jag detta är ett solklart garantiärende.
Har lamporna funkat fram till nu bör inget vara felkopplat.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Eftersom elektriker ofta hävdar att det är viktigt de får sälja elmaterialet för garantins skull tycker jag detta är ett solklart garantiärende.
Har lamporna funkat fram till nu bör inget vara felkopplat.

Alltså vi vet ju inte om de funkat de månaderna de inte brukats, eller om det varit så här från början, eftersom de inte varit aktiva under sena kvällar/nätter då det är mörkt nog för problemet att synas. Men tycker ändå oavsett om de gått sönder eller hela tiden varit sönder (vilket känns konstigt då 15 är av en modell och 3 av en annan) så borde där vara någon garanti? De ska ju hålla mer än 4 månader… där de tänt och släkts så så där 10 ggr kanske…?
 
J Jenna92bengtsson skrev:
Alltså vi vet ju inte om de funkat de månaderna de inte brukats, eller om det varit så här från början, eftersom de inte varit aktiva under sena kvällar/nätter då det är mörkt nog för problemet att synas. Men tycker ändå oavsett om de gått sönder eller hela tiden varit sönder (vilket känns konstigt då 15 är av en modell och 3 av en annan) så borde där vara någon garanti? De ska ju hålla mer än 4 månader… där de tänt och släkts så så där 10 ggr kanske…?
Har ni beställt olika spottar?
Men oavsett är det inget ni bör betala för att få åtgärdat.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Har ni beställt olika spottar?
Men oavsett är det inget ni bör betala för att få åtgärdat.
Ja, då 3 av dem skulle vara avsevärt mindre då de skulle vara ovanför en dörr och 2 vid sidan av en specialbyggd kamin, och inte ute i själva rummet som de andra.

tack för svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.