Jag tyckte nog att jag var lite sen i år när jag beskar plommon och päronträdet sent i september. Nu har det dock kommit rätt mycket nya skott igen. På päronträdet nästan 20cm långa. Vad gör man med dem? Plockar bort eller låter vara?
 
Plocka bort det är tjuvskott som drar näring till våren ,det finns säkert någon som kan detta bättre
 
Har du mycket nya skott så ta bort dem under en treårsperiod, dvs 1/3 år. Det som kan hända om du rensar bort samtliga är att man istället triggar nyproduktion av nya skott.
 
Fick nu reda på att det är klassiska vattenskott som skall bort allihopa. Detta borde jag ha kunnat räknat ut själv. :cool:
 
Johan Gunverth skrev:
Fick nu reda på att det är klassiska vattenskott som skall bort allihopa. Detta borde jag ha kunnat räknat ut själv. :rolleyes:
Varför vill Du då ha tips ?
 
Elkludde skrev:
Varför vill Du då ha tips ?
Var osäker och ville inte skada träden i onödan. Fick svaret i morse av frugans parkansvarige (GBG stad).
Tack i alla fall, två lika svar är mer övertygande än flera olika.
 
Och tar du bort dem så kommer du få ännu fler vattenskott och så får du sedan hålla på så i alla oändlighet.
 
kurt skrev:
Och tar du bort dem så kommer du få ännu fler vattenskott och så får du sedan hålla på så i alla oändlighet.
Se mitt tidigare svar där metoden för att minska tillväxten av vattenskott är att klippa ned dem i treårsintervall, det kommer även då nya men inte i samma omfattning.
 
Får väl köra ett mellanting coh spara några som ev. kan bli grenar av. Jag börjar tveka lite eftersom de inte ser ut som vanliga vattenskott utan mer som trädets normala växtsätt. Det är alltså inga nakna lodräta skott direkt från stam. Mer som normala utväxter från beskärningsstället. Ibland en ny förgrening med blad och knoppar.
 
Johan Gunverth skrev:
Det är alltså inga nakna lodräta skott direkt från stam. Mer som normala utväxter från beskärningsstället. Ibland en ny förgrening med blad och knoppar.
Låt dom vara i så fall. Onödigt att skära ytterligare i trädet nu när det är så fuktigt ute. Om dessa skott är trädets nytillväxt så är det bättre att spara dem och nästa år gallra i bland de äldre skotten i stället. Så att det sker en gradvis förnyelse av trädet. Plommon och körsbär bör för övrigt beskäras sparsamt. Klarar inte alls lika hård beskärning som äpple o päron. Så det är egentligen inte nödvändigt att beskära dem alls efter de första årens uppbyggnad av kronan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.