Hej,

Jag har problem med att silikonfogarna mellan kaklet på väggarna och golvet släppt upp mot väggarna i duschen vilket lett till att vatten skvätter in bakom kaklet när jag duschar.

Är det svårt att ta bort silikonet och ersätta det med nytt? Jag vill ju inte in och rota med en kniv och skada tätskicktet. Finns det kemiska sätt eller räcker det att skära loss silikonet på ett ställe och sedan dra ut resten av badrummets silikon genom att dra i de lösa ändarna?

Enligt vad jag läst så ska inte silikonet nå ända in mot väggen eftersom det då hindrar vattnet från att rinna bakom kakelplattorna på väggen och in under golvplattorna. Hur ser man till att detta inte sker?

Namnlös.png
 
Du tar bort silikonfogen och använder vanlig kakelfog, som inte blir ful och släpper ut fukten.
 
Är det verkligen lämpligt pga rörelser i vägg och golv?
Silikonfog har ju valts av en anledning.
 
Finns det någon risk med att använda kakelfog eller varför använder man inte alltid det?
 
hårdfogen spricker lättare men är mycket lättare att hålla ren och även bättra

tills för några år sen så drog man silicone både i hörn och golv / vägg vinkel, nu provar man att använda så lite silicone som möjligt
 
Tack, vågar man göra detta själv eller ska jag anlita en vvs firma?
 
Silikonfog använder man bara om någon eller några väggar eller golv är av betong och möter en reglad vägg som då har andra egenskaper för rörelse.
 
"Vatten skvätter in bakom"?

Hur menar du? Kakel och klinker är ett ytskikt som är föga mer vattentätt än en papperstapet.
 
Jag har förstått att kakel och klinkers inte är vattentätt men genomträngningen av vatten bör ju ske genom transpiration och att mängden vatten som kommer in bakom kaklet då begränsas.
Här är det ju fritt fram för vattnet att komma in och detta misstänker jag kan vara skadligt under en längre tid och vill därför täta fogen.
Badrummet är placerat mot en yttervägg i ett 150 år gammalt hus vilket jag antar kan medföra rörelser i väggar och golv vilket kan förklara varför det är tätat med silikon.
 
M
Tydligen finns kemisk borttagning av silikon.

[video=youtube;TZ7x6Lcml1Y]http://www.youtube.com/watch?v=TZ7x6Lcml1Y[/video]
 
Är det något du kan vara säker på, så är det att väggen och golvet är rejält fuktig mer eller mindre konstant om du duschar regelbundet där. Skrev du inte själv nåt om att vattnet skulle kunna rinna fritt bakom kaklet? Hur ska det kunnna rinna alls att om det inte kommer mycket vatten bakom?
Tätheten står fuktspärren för, och är det en källare så kommer fukten att vandra ut ändå.

Silikonfogen är nog mest en rörelsefog av kosmetisk natur. :)
 
Tack så mycket, blir nog att täcka över silikonet med nytt silikon så behöver jag inte riskera att förstöra något tätskikt när jag river bort det gammla.
 
T
erikgbg skrev:
Jag har förstått att kakel och klinkers inte är vattentätt men genomträngningen av vatten bör ju ske genom transpiration och att mängden vatten som kommer in bakom kaklet då begränsas.
Här är det ju fritt fram för vattnet att komma in och detta misstänker jag kan vara skadligt under en längre tid och vill därför täta fogen.
Badrummet är placerat mot en yttervägg i ett 150 år gammalt hus vilket jag antar kan medföra rörelser i väggar och golv vilket kan förklara varför det är tätat med silikon.
Visst både kakel och klinker kan släppa igenom fukt med du glömde hårdfogen, den släpper igenom vatten som ett såll. Det är därför man har tätskikt bakom plattorna..........
 
finns en kniv utformad för ändamålet har jag för mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.