Jag är i stånd till att snart börja renovera mitt badrum. Från källaren går det 22 mm prisol upp till badrumet (se bild 1) De gör en avstickare som jag inte vet vart ännu! Nästan precis rakt ovanför ligger badrummet och där kommer 22:surprised:rna upp och förgrennar sig i 4 st 12mm rör (kall vatten) och 3 st 12mm rör (varm vatten) Dessa går i golvet till bidé, toalätt, handfat och dusch (?) De tvä rören som pex slangen är kopplad på går till duschkabinen. Det verkar alltså att i frän förgreningen gör 2 st rör en böj för att sticka upp strax brevid(!)

Då huset är byggt 76 funderar jag på att dra fram nya rör till badrummet. Jag är 100% säker på att 22mm rören endast går till badrummet. Jag har frågan nu, kan man dra 15mm mjukt kopparrör i 22mm rören? Tror att rören inte är 100% spikraka, dock inga 90 gradersböjar, så man kunde använda 20mm rören som styrning? Eller ska man lägga i Combi PEX? Räcker det med 15mm till dusch, handfat och toa? Bidén ryker! (rören är angivna med utv. mått)

Tacksam för svar!

Marcus
 
  • DSCF0394.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF0395.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag är ohyggligt tveksam till att försöka skjuta i kopparrör inuti de gamla rören, mer än ord kan beskriva faktiskt..
Rådet är att riva ut de gamla rören, och dra pex,, 15 ska räcka, om det inte är långa sträckor,
Du kan gå med 18 till fördelaren, och sedan 15 därifrån, har du golvbrunn i rummet under badrummet så är det kanske enklast att ha fördelaren där,
Har inga priser i huvet, men runt 30 :- metern för 15 combipex rir, kanske,
 
Jo jag inser risken med att dra kopparrör! Men det kan gå med kombiplex? Totalt handlar det om 3,5-4 m rakt upp.
Tack för svaret!
//Marcus
 
Det var väl inte risken med cu rör jag tänkte på i första hand, utan att jag förstod det som att du tänkte skjuta i rören inuti de gamla, och det tror jag inte är möjligt,
Om du tänker att det ska gå att skjuta i kombipex i de gamla cu rören, så är det heller inte möjligt,
om det är det du menar ?
Du fastnar efter ett par decimeter i båda fallen,

Enklast och bäst är att ta väck de gamla rören helt, och dra nya,
Ska du ändå renovera badrummet, så är väl att öppna väggen ett mindre bekymmer..

Vad är det för rum ovanpå badrummet, där rörfördelaren sitter nu ? Våtrum med golvbrunn ?
 
Rörfördelaren sitter på golvet i badrummet jag ska renovera! Snett under badrummet sitter vattenberedaren. Ska jag riva upp en vägg fär det bli i hallen (sutteränghus!) och den är ny renoverad.
 
marcusjohnson skrev:
Rörfördelaren sitter på golvet i badrummet jag ska renovera! Snett under badrummet sitter vattenberedaren. Ska jag riva upp en vägg fär det bli i hallen (sutteränghus!) och den är ny renoverad.
Men du får ju ändå inte ha rör som kommer upp ur golvet i badrummet så de måste väck.
 
Vet inte hur det är skapt,, ditt hus, men du ska väl kanske riva väggarna i badrummet ?
Kan du inte inifrån dom borra ner dig till beredaren ?
Och sedan sätta fördelarna vid beredaren, alternativt göra fördelarskåp i badrumsväggen ?.
 
Jag har bifogat en sido vy och planlösning för huskropp 1 (1vån) och huskropp 2 (2 vån), se bilder. Huset består alltså av 2 huskroppar där huskropp 2 har halva källaren under mark. Badrummet är antagligen renoverat på 80-talet och har plastmatta på golv och träpanel(!) på väggar. Jag ska renovera enkelt med plastmatta golv och vägg. När jag hade golvläggaren ute så sa han att jag kunde använda befintliga rör och inte byta golvbrunn. Han har ett GVK-auktoriserat företag. Att riva vägg skulle vara i så fall i hallen - men det bär mig emot om jag måste, den är precis nyrenoverad!

Fördelarna går till dusch, handfat, bide och toastol. Alla har anslutningar i väggen. Min tanke var att ta en genväg och trä slang igenom de gamla rören, men nu verkar det som om jag inte får ha rör genom golvet och det köper jag!

En annan tanke som slår mig då, får jag dra kombiplex från källaren (i huskropp 1) och ha anslutnigen i väggen? Väggen består av 9mm gips och råspont bakom. Jag har en tanke på att riva gipsen, sätta upp våtrumsgips - även fast det inte är nödvändigt. Råsponten är lätt att demontera och sätt dit igen. Man kan ju också såga hål i taket i källaren (lätt att återställa) samt i golvet i badrummet och sedan försöka mata ner/upp slang - vad tror ni? Är jag ute och cyklar?

Marcus
 
  • side_house.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • houseplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.