Hej,
försöker köpa ett hus från -57 och vill dra om alla rör när jag ändå renoverar bad och kök. Mäklaren, snickare och jag har konstaterat att de är ganska enkla att komma åt och löper i en trumma våningen under kök och bad.
Någon som bytt från gjutjärn till koppar och vet vad det kan gå på?

Tacksam för svar!!

//Sanna
 
Hej!

Gjorde det för några veckor sedan på hus -51.

Har källare så det var lätt bara byta ut. Dock till gästtoa var de inmurade så
nya hål gjordes på golvet rakt ned... Det krävs en riktig maskin då den betongplatan var 28 cm tjock...

Gästtoa, kök, badrum, vattenutkastare.

Jag hyrde över helg Pressmaskin för S-presskopplingar. Fredag 12 - Måndag 12 kostade 500 kr hos
CRAMO.

Själva material med hårda kopparör, presskoppling, kromrör, klämkoppling, stödhylsa(Till kromrör), bockverktyg(till krom), isoleringsrör(till varmvattenrör) och hållare för rören på tak/vägg.

Kom undan för ca 3.000 kr endast material (Hornbach med likvärdiga priser som Rinkabyrör) och 30 timmars jobb. 22mm rör från pannan till 15mm till respektive rum och sen 12mm till specifik blandare.

Att man fick offert på 42.000 kr är ofattbart...

Bytte också blandare och vattenutkastare(Ute + till tvättmaskin) när man ändå höll på.

J-lar vad vattnet smakade mycket bättre...
 
Hallåeller, man byter väl inte från gjutjärn till koppar?

Gamla avloppsrör (före 70-talet) brukar vara av gjutjärn eller cement, och det byter man till plast.

Riktigt gamla vattenledningar brukar vara galvaniserat stål, och det byter man till koppar. PEM-slang (plast) kan också vara ett alternativ på vissa ställen.

ZannaNinna, vad har du för material i avlopp respektive vattenledning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.