- Svenskt Trä har lagt upp denna film om trallmontering:
Nya rekommendationer för läggning av trall har utarbetats av branschorganisationen Svenskt Trä. Bakgrunden till dessa rekommendationer är problem som ibland uppstår om trall monteras på ett olämpligt sätt. Trallbrädor kan vid olämplig montering deformeras och skruvar kan gå av. Det är också av stor vikt att välja rätt trallskruv eller kamspik.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Precis som jag tänkte göra med altanen nu till våren. Har kört med 125 mm kant-till-kant och uttorkat virke tidigare då det går jämt upp, är lätt att räkna och torrt (ej färsktryckt) virke alltid blir bättre i slutändan. Grundpappen var dock en nyhet. Kan det vara för att ta upp rörelser? Fukt lär ju inte vara ett problem.
 
Ska trallen vara torr eller "blöt"?
Om de menar att man ska lägga med 6 mm glipa vid blött virke så tycker jag det låter knäppt.
Virket krymper ju en hel del
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
visar dom 6mm mellan ändar också? Brädorna blir ju inte direkt längre vid fukt?
 
optimum
Är det överhuvudtaget någon som följer deras regler?

Alltså dessa
1. 6mm springor mellan brädor
2. Grundpapp under trallen
3. Spikregel vid skarv av trall
4. Fuktskydda ändträ med peneterande olja

Jag har precis byggt ny altan och följde ingen av ovanstående regler.
 
  • Gilla
ErikLtz
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Är det överhuvudtaget någon som följer deras regler?
Ja.
 
  • Gilla
matstr och 1 till
  • Laddar…
Man lägger inte med sex mm springa utan 126 mm kant till kant och är virket blött och kanske 124 mm blir ju springan 2 mm. Lämpligt är att tex snörslå 630 mm och skruva den och bara lägga i dom fyra i mellan, då blir springorna bra..
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
optimum
R RoBo skrev:
Man lägger inte med sex mm springa utan 126 mm kant till kant och är virket blött och kanske 124 mm blir ju springan 2 mm. Lämpligt är att tex snörslå 630 mm och skruva den och bara lägga i dom fyra i mellan, då blir springorna bra..
Jo men deras rekommendationer anger 6 mm springa

Illustration av en byggplatta med 6 mm springa nära en vägg, mätt till 126 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
optimum
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja.
Du har alltså 6 mm springor när du lägger?
Grundpapp också?

Varför har du grundpapp ?
 
optimum optimum skrev:
Jo men deras rekommendationer anger 6 mm springa

[bild]
Nej 126 mm kant till kant är då brädan som det står 126 mm på bilden är den då tex 124 mm blir ju springan 2 mm.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jo men deras rekommendationer anger 6 mm springa

[bild]
Om du tittar ordentligt på bilden, rekommenderar de 126 mm från bräda till bräda.
Om den är 120 mm bli springan 6 mm. men om brädan är smalare eller bredare skall det fortfarande vara 126 mm mellan brädorna.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Ytterligare en bra instruktion på hur man bygger korrekt. Sånt gillar vi! (y)

Jag tänker osökt på hur @WarHawk klagade på att jag lämnade korrekta hänvisningar, tips och trix, och lite glada hejarop till en forumist. Nej fy för att jag bidrog till konkurserna i Sverige!

Denna tråden blev kraftigt modifierad tyvärr:
https://www.byggahus.se/forum/threa...vilka-delar-behoever-jag.321071/#post-3028469

Men den utvecklades till denna:
https://www.byggahus.se/forum/threads/yrkesmaen-som-gratisjobbar-pa-forumet.321837/#post-3035554

Ironin ligger i mitt tänkande till Svenskt Trä... :cool:
 
  • Gilla
zsimpey och 3 till
  • Laddar…
optimum
Ja jag har fortfarande god syn och ritat en hel del CAD så jag ser samma sak, De syftar på en bräda som är 120 mm och då blir mellanrummet 6 mm. Jag utgår från att den som bygger trallgolv fattar att om deras trallbrädor är 122 mm så ska det fortfarande vara 6 mm mellan.
thomas33 thomas33 skrev:
Om du tittar ordentligt på bilden, rekommenderar de 126 mm från bräda till bräda.
Om den är 120 mm bli springan 6 mm. men om brädan är smalare eller bredare skall det fortfarande vara 126 mm mellan brädorna.

Jag använder oftast en morakniv som distans. ca 3mm.
Hur gör du när du lägger trallgolv?
 
  • Gilla
ChrisF
  • Laddar…
optimum
Är det någon här som lägger papp under trallbrädorna?

De rekommenderar det.

Jag skulle aldrig göra det.
Spikregel ser jag heller inga behov av utan förborrar för skruv vid skarvar för att slippa att det spricker.

Någon som konsekvent kör med spikregel?
 
optimum optimum skrev:
Ja jag har fortfarande god syn och ritat en hel del CAD så jag ser samma sak, De syftar på en bräda som är 120 mm och då blir mellanrummet 6 mm. Jag utgår från att den som bygger trallgolv fattar att om deras trallbrädor är 122 mm så ska det fortfarande vara 6 mm mellan.



Jag använder oftast en morakniv som distans. ca 3mm.
Hur gör du när du lägger trallgolv?
Jag vet inte om du någon gång mätt trallvirket du köper. Beroende på fukthalten skiljer måtten.
Därför rekommenderar Svenskt Trä att måttet till nästa bräda skall vara 126 mm, INTE 6 mm mellanrum, om virket inte är exakt 120 mm!!!
 
  • Gilla
Anathawa och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.