Hej!

Ska sätta in vattenburna radiatorer i två sovrum. Rummen är 9m2, 2,4 takhöjd. Har hittat en formel som säger ca 75w per m2 vilket då skulle behöva 675w.

Jag ska köpa in radiatorer själv och titttade på denna modell: Altech Panelradiator K21 1200x500 (https://www.vvsbutiken.nu/product.html/panelradiator-k21)

Firman som ska installerad sa dock:
"Jag skulle vilja att du köper K22-radiatorer i stället för dom är mer anpassade för lågtemperatur system."

Skiljer bara 200-300kr i pris så det spelar ingen roll, K22 bygger ett par cm mer ut från vägg.

Jag är mest nyfiken på om det egentligen spelar någon roll för så små rum?

Tacksam för svar från expertena! ;)
 
  • Gilla
Erik5000
  • Laddar…
Det beror på hur väl dimensionerat ditt system är i övrigt. Rummet med ”lägst överdimensionering” sätter gränsen för hela systemet, för att det annars blir för varmt i övriga rum.

Enkelt förklarat.
Ju större radiatorer du har, desto lägre temperatur kan du värma vattnet till, vilket gör pumpen effektivare.

Säg att du har två rum,
Ena rummet har 70W/kvm, och det andra har 90W/kvm.

För att hålla ”rätt” temperatur i första rummet krävs en vattentemp på 52grader, men rum nummer två hade klarat sig på 45grader.

väljer man att då skicka ut 45grader blir ena rummet för kallt, vilket är oönskat, skicka man ut 52grader blir ena rummet för varmt. Det man gör då är att strypa flödet genom radiatorn i rum 2 och allltså strypt effekten i den så att man får lagom temperatur i båda rummen.

Så det kommer fungera, det jag vill belysa är att, hade istället första rummet också haft 90W/kvm så hade man istället kunnat klara sig på att skicka ut 45grader och kört pumpen effektivare och därmed sparat pengar på elförbrukningen.
 
Tycker du ska överdimensionera elementet hellre än ligga på gränsen. Enklare att strypa ett element än att dra upp ett element som går för fullt
 
  • Gilla
Tooth
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Det beror på hur väl dimensionerat ditt system är i övrigt. Rummet med ”lägst överdimensionering” sätter gränsen för hela systemet, för att det annars blir för varmt i övriga rum.

Enkelt förklarat.
Ju större radiatorer du har, desto lägre temperatur kan du värma vattnet till, vilket gör pumpen effektivare.

Säg att du har två rum,
Ena rummet har 70W/kvm, och det andra har 90W/kvm.

För att hålla ”rätt” temperatur i första rummet krävs en vattentemp på 52grader, men rum nummer två hade klarat sig på 45grader.

väljer man att då skicka ut 45grader blir ena rummet för kallt, vilket är oönskat, skicka man ut 52grader blir ena rummet för varmt. Det man gör då är att strypa flödet genom radiatorn i rum 2 och allltså strypt effekten i den så att man får lagom temperatur i båda rummen.

Så det kommer fungera, det jag vill belysa är att, hade istället första rummet också haft 90W/kvm så hade man istället kunnat klara sig på att skicka ut 45grader och kört pumpen effektivare och därmed sparat pengar på elförbrukningen.
Tack för ett utförligt svar!
Förstår tanken, dock så är det övriga systemet en riktig specialare. Bor i ett s.k Functura-hus (finns en hel tråd för såna som mig https://www.byggahus.se/forum/threads/1970-talsplathuset-fran-junga.228020/)

Uppvärmningen av huset sker med hjälp av en central radiator, ovan denna sitter en fläkt som ska sprida värmen i kanaler i golv och väggar. En kul och intressant idé tycker jag, men tyvärr var tanken att den radiatorn skulle värmas upp till 80° (olje- eller elpanna). Förra ägarna konverterade till bergvärme och det kommer ju så klart inte upp de temperaturerna vilket gör att det inte fungerar speciellt bra när det blir riktigt kallt. Eftersom luften passerar i ytterväggar så är det även en viktig del i "isoleringen" av huset, därför går det inte att ignoerar den centrala radiatorn.

Som komplement har vi installerat en luft/luftvärmepump som värmer vår öppna planlösning väl, men på de mindre sovrummen blir det kallt ändå.

Nu ska vi byta ut och flytta ner bergvärmepumpen i källaren, sätta två fläktkonvektorer i källaren (en i gillestuga och en i ett annat stort utrymme båda ca 30m2 stora). Hela källaren har tidigare haft direktverkande el. I samband med detta ska det dras upp rör till de två sovrummen och sättas radiatorer som komplement till de andra systemen.

Därav svårigheten att bedöma behovet. Den centrala radiatorn behöver så hett vatten som möjligt för att fungera optimalt, medan de andra radiatorerna säkert skulle fungera med en mer "vanlig" framledningstemperatur.

Nog tjatat, tänke att det kunde vara kul och förklara lite mer hur det ser ut här hemma. Har du nån annan input tas den varmt emot =).
Ps.Tänker att jag kör på K22 som och stryper vid behov!

Mvh Tobbe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.