Har byggt garage av leca.

Använder Gullex murcement A till både mur och putsning.
Slammade först väggen med ca 2mm blandat 1-3.
Sedan efter någon vecka fuktade jag väggen och putsade ca 10mm blandat 1-3 (ska kanske va1-4)

Såg kanonbra ut tills efter några dar då jag upptäckte en spricka i putsen.
Visade sig när jag knackar på väggen att i princip all puts släppt,
bara och ta mursleven o riva ner (slammningen sitter kvar)
Inte kul med ca 75 m2 vägg.

Varför?
någon som kan hjälpa till med svar?
 
K
Eftervattnade du nåt? Skyddade mot regn och sol? Rent spontant så låter det som om putsen torkat innan den härdat och därmed "tappat greppet". Putsen ska eftervattnas i ca 3 dagar.
 
Vattnade bara nån gång efter putsningen.
Bara och göra om och göra rätt.....
 
Låter verkligen konstigt,men en av anledningarna kan vara att du blandat för starkt bruk.Hade du extra std cemet i oxå,förutom Gullexen? Sen så behövs inte Leca slammas innan putsning,bara extra arbete.
 
K
Jonas161: Vill man ha en rutig vägg varje gång det regnar så skippar man slamningen med A-bruk.

Andreas: Om du ska blanda Gullex till putsningen så blanda 1:5. Då har du ett B-bruk.
 
ktm250: Har jag aldrig upplevt,o jag slammar aldrig leca eftersom det redan är slammat.Fast din andra kommentar va bra.Lite svagare bruk håller längre o blir bättre
 
K
Jonas161 skrev:
ktm250: Har jag aldrig upplevt,o jag slammar aldrig leca eftersom det redan är slammat.
Hur menar du "redan slammad"? Rutigheten blir pga att man har olika sug i stenen och i fogen, men som vanligt får alla göra som de vill. Jag skickar med en bild jag tagit på ett praktexempel som ser för taskigt ut just för att man inte har grundat för att få en sugutjämning. Kolla muren till höger... och det regnade inte ens den dagen kortet togs.


Jonas161 skrev:
Fast din andra kommentar va bra.Lite svagare bruk håller längre o blir bättre
Det är underlaget som styr vilken styrka man har på bruket och då också blandningsförhållanden mellan bindemedel och ballast. Basic, basic...
 
  • IMG_3728.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ktm250 skrev:
Hur menar du "redan slammad"? Rutigheten blir pga att man har olika sug i stenen och i fogen, men som vanligt får alla göra som de vill. Jag skickar med en bild jag tagit på ett praktexempel som ser för taskigt ut just för att man inte har grundat för att få en sugutjämning. Kolla muren till höger... och det regnade inte ens den dagen kortet togs.

Jaha o jag som trodde man slammade en vägg innan putsning för ökav vidhäftning.O hur många é det igentligen som putsar en vägg o målar efter.Så som på bilden blir väl istort sett varenda putsning som görs världen över,vare sig du slammar eller inte.Basic,basic som du säger i andra citatet
 
Det är underlaget som styr vilken styrka man har på bruket och då också blandningsförhållanden mellan bindemedel och ballast. Basic, basic...[/QUOTE]

Ja precis,men det va väl ändå Leca vi diskutera nu o inte en gråstensmur???
 
K
Slamningen fungerar som sugutjämnare, tätare och vidhäftare. Allt i samma och ja, vi talar leca, men det hängde sig väl på att jag råkade benämna den som sten. Hade det varit en gråstensmur så hade inte Gullex varit lämpligt att puts med.

Så som muren till höger, på bilden, ser det ut är när man inte slammat. Portalen däremot är slammad i botten och du ser ju skillnaden.
Du skriver själv att du trodde att den (slamningen) ökade vidhäftningen och ja, det gör den ju så varför inte använda den?

Men som jag tidigare skrev så är det valfritt att göra som man vill :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.