Jag använder Prisjakt varje dag. Bevakar en mänga produkter och väntar på ett "klipp" :) Söker även teknisk specifikation o priser på andra produkter som jag är nyfiken på. Gamla prisjakt var grymt bra o användervänlig. Lätta att söka och bra överblick över tekniska egenskaper.

Nya sidan går inte att söka på samma sätt. En TV kan vara den samma, nästan, med minimala avvikelser, men ändå har många olika tecken i produktnamnet, t.ex en 65" TV från Samsung: 65QN9xx - 90b 91b 93b 95b. Alla av dessa är samma TV men med minimala avvikelser. Jag struntar i avvikelserna utan vill bara se vilken av dessa som är billigast därför kunde jag på gamla prisjakt skriva "65QN9" och då fick jag upp alla. Detta går inte på nya sidan, jag får NOLL träffar. Jag måste skriva "65QN95" (en extra 5 på slutet) , och då har jag exkluderat alla andra.

Den nya sidans listningar över tekniska specifikationen är också hopplöst larvigt stor så man måste skrolla hela tiden, och då får också svårt att överblicka.

Känns som att sidan numera är en annonsplats och inte en sökmotor. Jag tror algoritmen numera ger svar efter vad annonsören vill lyfta fram, och inte vad som finns som utbud. Jag har ingen annon förklaring till sökmotorns degraderande funktion.

Senaste 3 åren har jag också noterat en hel del datatel - fel priser, fel produkter ... Jag börjar tro att det är annonseören själva som lägger upp datan numera och inte "in house"

Uselt säger jag bara. Jag tror fler upplever detta, eftersom Pirsjakt i flera år nu hänvisat från gamla sidan till den nya, men svårt att locka över användarna. Nu stänger de gamla sidan i Oktober.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
C
Har också varit en mycket flitig prisjakt-användare, men det känns som att dessa jämförelsesajter börjar bli passé. Hittar ofta bättre priser på annat håll.

Håller med om att sajten blev sämre med "nya" gränssnittet. Har tråkigt nog inte ens varit medveten om att "classic"-versionen av sajten varit tillgänglig parallellt fram tills nu. 🙄

Men framför allt verkar det kontinuerliga förbättringsarbetet avstannat sedan länge tillbaka. Ofta man saknar självklara egenskaper att filtrera och sortera på för vissa produktkategorier. En del har enbart basegenskaperna. Dock är min åsikt att fritextsökningen aldrig varit särskilt bra.

Men det är väl generellt så med sajter som blir uppköpta av stora aktörer. De tenderar att stanna i utvecklingen.
 
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Värdelösa sajter.
På något sätt känner man sig lurad och tror att de som inte är med på sajterna (som man då inte hittar) är billigare.
/W
 
Ja, Prisjakts storhetstid är ju passerad sen länge.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Gamla prisjakt, som fortfarande är "live" är lika bra idag som den var för flera år sedan - med undantag för en del återkommande pris och datafel på produkter - men helheten funkar. Sökfunktionen är sidans primära funktion, och den funkar inte alls på den nya sidan. Tyvärr stängs den gamla sidan sista oktober i år, om några dagar alltså. Här vill jag visa skillnaden på sökträffar :

Skärmdumpar av två webbläsarfönster, olika Prisjakt-versioner visar sökresultat för "qn9 c".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Detta är obegripligt. Stöttar min tes att det ligger marknadsföring bakom sökträffarna.
Det jag söker efter kommer LÅNGT NER i sökträffarna.

Webbsida för jämförelse av Apple MacBook-priser, modeller med olika specifikationer och lagringsalternativ listade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På Princerunner fungerar det utmärkt.

Sökresultat för MacBook Pro, olika modeller och priser, onlinebutik, ingen lagerinformation, fri frakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Jag har alltid tyckt PriceRunner är bättre än Prisjakt.
 
Tråkigt att det blivit kalle anka av gamla hederliga prisjakt

Men det finns ju uppenbart andra alternativ.
 
Då ska jag byta till PriceRunner...

Har irriterat mig på att sökningen suger. Just för att om man tex vill söka på tex 29" ultrawide med en viss upplösning, minsta frekvens och sen sortera på pris så går det inte. Man får antingen noll eller hundratals träffar...
 
Prisjakt hade en helt suverän tjänst med div filter som var synnerligen viktiga. Nästan obegripligt att man lyckats fumlat bort detta till dagens fullkomligt värdelösa version.
 
  • Gilla
lasloboy och 4 till
  • Laddar…
Olika nummer på tex tv apparater är för säljarnas prisgarantier.
Nä, det där är inte samma TV, den kan vi inte prismatcha.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Unikt namn
Gamla prisjakts storhet bygde på att väldigt många butiker indexerades och de entusiastiska medlemmarna gratis höll metadatan på artiklarna korrekt.

Nya prisjakt är bara en sorglig död skugga av sitt forna jag.

Synd att ägarna totalt misslyckats att förvalta arvet från förr. Men det var väl samtidigt nästan förväntat att Skitstedt skulle förstöra det...

RIP prisjakt.
 
  • Gilla
Ren och 2 till
  • Laddar…
Borde finnas en bra potential att bygga ett Prisjakt 2.0 då. Finns ju enorma intäkter att ta in från deltagande företag, plus all denna gratisverksamhet som diverse reviewers bidrog med enligt gamla upplägget.

Som sagt, närmast obegripligt att man fumlat bort hela poängen med gamla prisjakt. Nej inte närmast obegripligt.. det är fullständigt obegripligt. Total facepalm.
 
  • Gilla
lasloboy
  • Laddar…
Jag tror att ett prisjakt 2.0 måste implementera att smart reviewingsystem som belönar folk för bra ärliga recensioner av div prylar. Inte så lätt detta men det finns mekanismer som man kan använda, beprövade dylika. Bara att göra.

Man kan givetvis driva en tjänst utan användbar feedback från kunderna men den blir av begränsat värde, exakt vad som finns i nuvarande mer eller mindre meningslösa reinkarnation av ”Prisjakt”. Svårbegripligt hur man till och med lyckats ta bort alla vettiga filterfunktioner, dvs gjort ”tjänsten” fullkomligt meningslös.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.