Jag har köpt en hus som har betongpannor från 2002 men underlagspapp från 1962. Damen som bodde innan mig blev helt enkelt lurad vid bytet.

Största problemet idag är att raden översta raden takpannor inte täcks av nockpannorna, så vatten kommer in där vis lite vind och regn. Vattnet rinner sedan längs takpappen och på ett ställe i den är det förmodligen hål, och där kommer det in vatten.

Min takläggare har gett mig två alternativ.

1) Byta översta raderna läkt och flytta upp pannorna och täta med Ventinock för att på så sätt få en yta (betongpannorna) som är helt tät. Enligt honom skall detta fungera i många år (betongpannornas livslängd). Detta kostar X kronor.

2) Plocka ner pannorna. Byta papp och läkt och plocka upp pannorna igen. D v s göra om hela taket. Detta kosta minst 10*X kronor.

Är det någon som verkligen kan detta som kan ge mig råd om alternativ 1? Är betongklädnaden så pass tät att det här fungerar trots att pappen är dålig?

MVH
Anders
 
Betongtak skall normalt vara snortäta, så är mitt i alla fall.

Jag skulle gå på alternativ 1 och sedan bränna upp företaget som gjorde fuskjobbet.

Men du måste se till att nocken görs på rätt sätt! Där skall sitta både nockband och nockfolie, då kan det inte läcka. Antagligen så "missade" hantverkarna även detta steg.

Nock.jpg

Vart fanken har yrkesstoltheten tagit vägen?
 
OK, tack för rekommendationen! Jobbar du själv i branschen?

Ersätter kanske Ventinock både nockband och nockfolie?

Man kan verkligen fråga sig var yrkesstoltheten har tagit vägen hos hantverkare? Gissningsvis finns det många som har den kvar (vill ju inte trampa för många på tårna), bara synd att jag inte har träffat någon av dem. ;)
 
Nix jag jobbar inte i branschen. Jag är en helt vanlig lekman som inte litar ett skvatt på sk "yrkesfolk".

Anlitar du någon så ta rygg på honom hela tiden. Klocka in- och uttider och se till att han/hon gör sitt jobb. Det är så det går till i det här landet. Det fuskas till höger och vänster, med början i vårt sjuka skattesystem.

Det finns förstås undantag som bekräftar regeln.
 
...eller anlita en hantverkare som bekanta till dig haft och är nöjd med..

Consensus, du måste haft otur med dina hantverkare. Jag känner inte igen din bild av hantverkarkåren...
Visst finns det fifflare, men de stora flertalet har hög yrkesstolthet och gör utmärkta jobb..
Är man orolig för debiteringen skall man definitivt välja fast pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.