Dags att göra om taket.... Främst för att det är gammalt och pappen under är rätt slut. Ränndalarna på andra sidan har också gjort sitt.

Frågan är om jag skall byta pannorna eller återanvända de gamla? Skulle helst vilja byta till enkupigt lertegel för att matcha husets stil, men det blir ju rätt dyrt.

Betongpannorna på farstutaket blir falsad plåt.

Och ja, pannorna behöver tvättas :surprised:
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lertegel förr hade ofta lite ojämn kvalitet. När de legat några decennier har de fått bekänna färg. De dåliga är utbytta och de bra ligger kvar. Under förutsättning att du nöjer dig med dubbelkupigt tegel så finns det ingen större orsak till att byta ut det. Det räcker med att byta eventuellt spruckna eller vittrade pannor. De hela kan man med fördel lägga tillbaka på den nya pappen och läkten.
 
Ska du göra jobbet själv? Ska du leja bort det blir det dyrare att återanvända dom med allt extra arbete, gör du det själv är det bara din tid som du får värdera. Rent funktionsmässigt går det bra att lägga tillbaks om dom inte vittrat eller frostsprängts.
 
Jag tänkte leja bort det. känns som lite för stort jobb för att göra på kvällar i helger, och på andra sidan huset är det HÖGT, vilket jag inte riktigt trivs med :)

Så då är det alltså billigare att köra nytt tegel?
 
Det är tidsödande att plocka ner pannor att spara, kastar man dom direkt i container går det mycket snabbare.
 
Ska du leja bort det blir det dyrare pga det tar mycket längre tid att ta ner pannorna hela, finns heller ingen byggare som vill återanvända något. Byggindustrin lever på att riva ner och sätta upp nytt.
Sen får man fundera på vad man vill ha, lertegel är dyrare än betongpannor men åtminståne jag tycker betong ser fel ut på ett äldre hus.
 
Är det någon som har gjort en seriös jämförelse av kostnaden för att återanvända eller köpa nytt? Eller är detta att det blir billigare med nya pannor något som byggare säger för att det blir enklare för dem?
 
  • Gilla
Flyktsoda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.