Är det nån som har erfarenhet av att byta ut bara överdelen på takstolen?
Då jag vill ha upp taket/vinkeln, så funderar jag på om jag kan behålla underdelarna på stolarna och sätta på nya överdelar.
Är det onödigt krångligt kanske? Jag måste ju montera dom på plats men det är kanske möjligt?
Det är en sommarstuga 5x10 m, 11 takstolar.
 
Jag bytte takstolarna helt och hållet. men det är säkert inga problem att bara byta ut övre delen. Tala med en takstolstillverkare så får du säkert ett korrekt besked.
 
Vill du öka vinkeln för att få bättre takhöjd inomhus? Eller för att få ett annat utseende på taket?

Jag såg att hos min sommarstugegranne hade husfabrikanten ökat takvinkeln genom att sätta nya överdelar på de befintliga, det blir långa avfasningar.

Att ta bort de gamla överdelarna och ersätta med nya på plats går nog men det låter jobbigt. Man vill nog helst arbeta med takstolarna liggande. Men jag kan gissa varför, du slipper riva ner innertaket på 50 m2.
 
Jag vill öka vinkeln för att få ett annat utseende, det är väldigt flackt nu, plus att jag vill kunna få plats med mer isolering. Ja det är nog enklare att bygga stolar på marken. Det skulle ju vara skönt att slippa riva innertaket, därför tänkte jag att det kunde gå att behålla underdelarna. Det får nog bli att sätta nya stolar bredvid/ihop med dom gamla på något sätt.
 
Sätt dit nya bredvid men låt underdelen vara kvar så inte undertaket behöver bytas.
 
Spika på dina befintliga. Då du annars kommer att få problem med innertaket. Är det hemsnickrade eller fabiksbyggda takstolar?
 
Vad har du för takvinkel idag? Om du t ex har 14 grader och vill öka till 38 eller 45 så behöver du ju inte så långa avfasningar i synnerhet om du vill höja för att få plats med mer isolering. Då blir det nog enklast/stabilast att lägga de nya överdelarna på de gamla, dessutom kan du (troligen) använda std spikplåtar. Men det mesta går ju. Rita upp skalenligt så ser du bättre.
Du behöver nog söka bygglov pga ändring av fasaden. Och hoppas på en regnfri sommar.
 
Jo jag tänkte sätta dom nya intill dom gamla underdelarna. Måste bara fästa dom nya ordentligt. Jag tänkte bygga egna stolar, 27 grader tänkte jag. Har skaffat Takstolsboken, där ser man hur det ska göras och dimensioneras, bra hjälp. Bygglov? Har jag inte tänkt på...bäst att kolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.