Jag behövde 2 extra nycklar till mitt 5 år gamla Assa 7-tillhållarlås och gick till en proffsfirma, vis av erfarenhet med småställen. De funkade dock inte. Jag mätte med skjutmått och såg att de tydligt avvek från den gamla nyckeln som fungerar fint. Så jag gick tillbaka och de filade på dem. Men återigen funkade nycklarna inte. När jag mäter upp hittar jag ingen avvikelse större än ca 0.1-0.2 mm mot den gamla nyckeln. Fattar inte att de inte passar. Finns det något trick? Kan man måla nyckeln med spritpenna för att se var det tar emot? Jag har aldrig oljat låset.
 
Står inget nummer på någon nyckel bricka?
Då kan man ju göra det helt som originalet och ingen så kallad kopia.
 
MultiMan
0,1 mm är ju ett gigantiskt spel i ett modernt lås, eller pratar vi gammal innerdörrslås från 1920? Några 0,1 - 0,2 mm i avvikelse får det iaf inte vara på ett modernt kvalitetslås med säkerhetsstift och funktioner.

Byt firma till någon som vet vad de gör.

Är nyckelämnet exakt lika på alla sätt som originalet?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Mina Assa nycklar har nummer och även en egen plastnyckel för att kunna göra nya nycklar Två nycklar på en ring, en med blått skal, på en grov yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
drallero och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Mina också, men man tycker en professionell låsfirma ska kunna göra en passande nyckel ändå, eller är det spärrade nycklar? Jag vet tillfällen då låssmeder gjort medvetet felaktiga nycklar eftersom de egentligen inte fick göra nya nycklar av den typen/serien men inte ville/vågade börja bråka med kunden.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Står inget nummer på någon nyckel bricka?
Då kan man ju göra det helt som originalet och ingen så kallad kopia.
Nej, inget nummer. Firman, som även installerade låset, gjorde först en automatisk datoravläsning (som jag inte vet vad det innebär). Men det slog fel på ca 0.6 mm enligt min mätning. Sedan gick jag tillbaka och då gjorde teknikern det manuellt, och då kan jag inte se någon skillnad, men nycklarna funkar inte.
 
MultiMan MultiMan skrev:
0,1 mm är ju ett gigantiskt spel i ett modernt lås, eller pratar vi gammal innerdörrslås från 1920? Några 0,1 - 0,2 mm i avvikelse får det iaf inte vara på ett modernt kvalitetslås med säkerhetsstift och funktioner.

Byt firma till någon som vet vad de gör.

Är nyckelämnet exakt lika på alla sätt som originalet?
Det rör sig nog om Malmös största fristående låsfirma med mängder med byggproffs som kunder. Nyckelämnet (blå variant) ser lika dant ut som den gamla nyckeln (svart variant) förutom färgen. Obs! Bilder från nätet för jag har inte nycklarna här.

En plastnyckel, möjligtvis leksak, med blått handtag och topp, metalliskt utseende på skaftet, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nyckel med svart och gulddetaljer mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Argastesnickaren skrev:
Mina Assa nycklar har nummer och även en egen plastnyckel för att kunna göra nya nycklar [bild]
Inget nummer på mina.
 
Det kan vara att deras maskin står lite fel, det rekommenderas alltid att man testar nya nycklar för att se att de verkligen fungerar och tillhållarlås testar man alltid nycklar med dörren på vid gavel.
Antingen använder man an manuell maskin som skapar en kopia eller kodar en nyckel eller så har de en modern datorstyrd nyckeltillverkningsmaskin som gör ett ny nyckel istället för en kopia.
Om det blivit fel 2ggr brukar vi be kunden ta med låset in om möjligt då något annat kan vara fel och om det inte är möjligt försöker vi skicka ut någon anställd.
Tillhållarlås brukar inte vara jättekänsliga med 0,1-0,2mm skillnad bör det fungera.
Om de gör en kopia istället för att koda en ny nyckel så kan en sliten nyckel eller befintlig kopia orsaka problem när den nya kopian tillverkas.
Tror dock att datorstyrda nyckelmaskiner för tillverkning av tillhållarnycklar blivit rätt vanliga hos låssmeder.
Ibland kan det även bero på den mänskliga faktorn att någon gjort lite fel.

Har du stålnycklar eller "mässingsnycklar" (som på bilden)?
 
1 123abc skrev:
Det kan vara att deras maskin står lite fel, det rekommenderas alltid att man testar nya nycklar för att se att de verkligen fungerar och tillhållarlås testar man alltid nycklar med dörren på vid gavel.
Antingen använder man an manuell maskin som skapar en kopia eller kodar en nyckel eller så har de en modern datorstyrd nyckeltillverkningsmaskin som gör ett ny nyckel istället för en kopia.
Om det blivit fel 2ggr brukar vi be kunden ta med låset in om möjligt då något annat kan vara fel och om det inte är möjligt försöker vi skicka ut någon anställd.
Tillhållarlås brukar inte vara jättekänsliga med 0,1-0,2mm skillnad bör det fungera.
Om de gör en kopia istället för att koda en ny nyckel så kan en sliten nyckel eller befintlig kopia orsaka problem när den nya kopian tillverkas.
Tror dock att datorstyrda nyckelmaskiner för tillverkning av tillhållarnycklar blivit rätt vanliga hos låssmeder.
Ibland kan det även bero på den mänskliga faktorn att någon gjort lite fel.

Har du stålnycklar eller "mässingsnycklar" (som på bilden)?
Tack för infon. Mässing.
 
Stålnycklar kan vid väldigt hög användning nöta ner tillhållarna men med mässingsnycklar sker inte det.
 
C
Har samma problem med ett antal tillhållarlås - bara den mest "inslitna" nyckeln som passar, även vad gäller originalnycklarna. Har tyvärr inte lyckats bli klok på exakt vad problemet är. Rent logiskt borde en fräsch nyckel passa bättre i ett slitet lås kan man tycka.
 
Ingen som vet om man genom att krita nyckeln kan se var det tar emot, ungefär som tandläkaren gör när de satt i en ny fyllning. Kanske detta är heldumt, men jag är glad lekman.
 
C
D drallero skrev:
Ingen som vet om man genom att krita nyckeln kan se var det tar emot, ungefär som tandläkaren gör när de satt i en ny fyllning. Kanske detta är heldumt, men jag är glad lekman.
Näe, det funkar inte så. Grundläggande för en någorlunda dyrksäker låskonstruktion är att den inte avslöjar utåt vad du behöver göra för att få nyckeln att passa.

Möjligen kan du lokalisera problemet genom att ta isär låset och studera tillhållarnas läge när nyckeln vrids, men det handlar om bråkdelar av en millimeter så inte så lätt att se och känns överhuvudtaget som kraftig överkurs.

Då tror jag mer på taktiken du redan påbörjat, att fortsätta jämföra nycklarnas ax. Inte bara höjden, utan i alla tre dimensioner.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.