R
Jag håller som bäst på att renovera ytterdörren. Tar bort färgen med värmepistolen. Jag värmde även lite på "nitarna" i dörren i tron att de var metall, men de verkade vara av någon storts gummi?? De blev alldeles mjuka i alla fall.

Frågan är; Jag funderar på att ta bort alla dessa nitar o ersätta dem med nya fräscha. Finns det sådana att få tag på (behöver inte vara samma design som dessa)? Eller spik som har den formen? Vet ju inte vad de kallas för, annan än nitar.

Och ni som kan lite mer om trämaterial: Säger bilden något av vad det är för material i dörren?
 
  • dörren.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag skulle tro att det är dekorspik av någon sort. Det finns en variant med bara "skallen" och några små piggar som slås i för att dölja t ex spikhuvuden.
Fick just reda på att de lär finnas i plast också.
Dekorbricka, finns hos Clas Ohlson

Hittade denna när jag Googlade :)
 
Redigerat:
R
Tack för tipset! Jo, det är någon stors dekorbricka. För under dem finns spik, och brickan döljer dem.

Nu gäller det bara att hitta några nya coola brickor :)
 
Hej
Dörren är mest troligt en dörr som hette Råå och var i teakfaner med dekorspik i plast från Skånska Byggvaror.
Dörren mår allra bäst av att oljas med teakolja med låg procent lösningsmedel 2-3 gånger per år.
Lackar du en teakdörr så får du problem när teaken torkar underifrån eller när lacken spricker och det går in fukt under så du får svartmögel.... Slipa på faner är svårt men en oljad dörr kan du tvätta bort svartmöglet med amoniaklösning 1/10 och sen olja om dörren.
Dekorspik kan ev hittas på http://www.specialbeslag.se
Hoppas det löste sig iaf...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.