Efter snart 5års trogen tjänst är det dags för min ReadyNas Duo att få en lite mindre aktiv roll i nätverket och en Synology 212 (utan + eller j)är på ingång.
I samband med detta upptäckte jag att WD nyligen släppt en ny serie Diskar till rimliga priser för att ha i NAS miljö, dom kallar dom för WD Red. Beställde därför två sådana istället för vanliga Desktop diskar.
Verkar vara en bra mix mellan vanliga PC diskar och dom svindyra serverdiskarna som funnits tidigare.

Bara ett tips så här i semestertider :)

http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=810
 
Tack för tipset! 1TB verkar vara komptibilitetstestad med min NV+, får anta att 2 och 3 tb också kommer klara testet.
 
peternicklas
Nyfniken skrev:
Tack för tipset! 1TB verkar vara komptibilitetstestad med min NV+, får anta att 2 och 3 tb också kommer klara testet.
Inte säker att den klarar 3TB, fick svar från LG då jag frågade. Skicka en fråga till dem.
 
peternicklas skrev:
Inte säker att den klarar 3TB, fick svar från LG då jag frågade. Skicka en fråga till dem.
LG? Nej, jag håller mig till Netgears kompatibilitetslista.
 
Är ni på rymmen från minhembio eller?:D
 
peternicklas
Nyfniken skrev:
LG? Nej, jag håller mig till Netgears kompatibilitetslista.
Har ingen betydelse, är inte säkert att kan hantera större diskar. Ungefär som att moderkort inte klarar nyare CPU, ibland går det med en BIOS uppdatering ibland inte. Vet inte hur det stämmer men på deras hemsida står det t.ex. att de bara klarar SATAI och II. WD red är SATA III.
 
Redigerat:
Liiiiite skeptisk till WD's IntelliPower, hur snabbt/långsamt roterar dom egentligen och vilken transfer rate får man?
 
Nimajneb skrev:
Efter snart 5års trogen tjänst är det dags för min ReadyNas Duo att få en lite mindre aktiv roll i nätverket och en Synology 212 (utan + eller j)är på ingång.
Bra tips!

Dock en fråga. Jag står i begrepp att skaffa en dedikerad NAS till familjens video och fotosamling och har tittat på Synology 212 och Netgear Ultra 2.

Varför "överger" du Netgear efter 5 trogna år och väljer Synology? Inte nöjd med Netgear eller ...
 
peternicklas
Ta en titt på LG NAS, fungerar mycket bra.
 
TLovskog skrev:
Bra tips!

Dock en fråga. Jag står i begrepp att skaffa en dedikerad NAS till familjens video och fotosamling och har tittat på Synology 212 och Netgear Ultra 2.

Varför "överger" du Netgear efter 5 trogna år och väljer Synology? Inte nöjd med Netgear eller ...
Min gamla netgear har gjort sitt jobb under åren men det känns som om supporten och utvecklingen runt Synology är mer robust än dom glada entusiasterna som utvecklar mjukvarorna runt Netgers NASar.
Valet var inte självklart och jag tittade även på Ultran men det som fick styra den här gången var att Synologyn har ett trevligare interface och att det finns ett antal appar så man kan styra den från tex IOS.
Vi får se hur det blir över tiden men det verkar ju finnas väldigt många nöjda användare där ute i världen.
En stor skillnad jag sett är temperaturen på diskarna som ligger 7-10 grader lägre med Synologyn än med Duon, om detta beror på dom nya WD red diskarna eller NASen kan jag dock inte säga, men kombon verkar så långt vara bra.
 
Själv oerhört nöjd med min gamla synology. Det jag gillar starkt är att de stödjer gammal hårdvara länge med uppdateringar. Dock skulle jag vilja ha en x86 processor för att kunna hantera spotify plugin till SqueezeBox center. Har dock lekt och gjort lite experiment med att köra hela SqueezeBox serveriet på Amazon EC2.
Tänkandet får fortsätta.
 
TLovskog skrev:
Själv oerhört nöjd med min gamla synology. Det jag gillar starkt är att de stödjer gammal hårdvara länge med uppdateringar. Dock skulle jag vilja ha en x86 processor för att kunna hantera spotify plugin till SqueezeBox center. Har dock lekt och gjort lite experiment med att köra hela SqueezeBox serveriet på Amazon EC2.
Tänkandet får fortsätta.
ReadyNas uppdaterar förvisso även dom typ en gång per år men senaste uppgraderingen gjorde att flera andra installerade applikationer på servern slutade fungera.... Hur kul är det :(
 
Nimajneb skrev:
ReadyNas uppdaterar förvisso även dom typ en gång per år men senaste uppgraderingen gjorde att flera andra installerade applikationer på servern slutade fungera.... Hur kul är det :(
Går det inte att reverta?
 
Nyfniken skrev:
Går det inte att reverta?
Det kommer att göras
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.