Blev skickad till gävle genom jobbet, och oturligt nog så jobbar man vägg i vägg med Swedol butiken. :D
Lockande att gå in och "kika lite".

Hittills så har det bara resulterat i:
Verkstadskran + motorlyft
Libella 2000 med extra skenor
Ett gäng nya handskar
36" Tove kofot
och en massa handverktyg.

Farligt att vara så nära en spännande butik......
 
Ja, Swedol är spännande och farligt... Jag dyker in på Swedol i Jönköping emellanåt, trots att de gömt sig ganska bra. Brukar handla deras helsyntet motorolja till bilenmoppengräsklipparn mm. Det brukar bli en del annat smått o gott som åker med av bara farten.
Ett tips förresten - Helsyntet motorolja av bästa kvalitet, kan köpas hos Swedol i en osexig grå 4 l dunk för 177kr + moms. Eller köpa oljan i en snyggt designad dunk för 500kr hos OK-Q8. Det är exakt samma olja i...
 
Nu har jag inte tittat på oljan hos Swedol men på de lågprisoljor som jag sett på andra ställen så har de inte samma kvalitetsklassningar som t ex Castrol, Quaker State m fl. Kolla på API-klassningen, ju högre bokstavskombination desto högre krav har oljan klassats för.

Växellådsoljor är om möjligt ännu viktigare att ha noga koll på om man t ex har ett fordon med 4x4.

/Kent
 
Yes! Nu drar vi igång en religiös debatt om motoroljors kvalitet även i detta forum, det har stötts och blötts i andra motorforum åtskilliga trådmil, så varför inte här också...
Min rekommendation av just Swedols olja bygger på en väl genomförd undersökning som en viss "Farbror Bo" med kunskap i ämnet haft vänligheten att presentera på forumet Citroenakuten, läs den om ni orkar :)
http://forum.citroenakuten.com/viewtopic.php?t=38125
Vill tillägga att jag inte arbetar för Swedol eller kör Citroen, tycker bara det är sjukt att pynta bortåt 200:-/l för en motorolja som håller klass API SL-SM, när det är samma för 55:-/l med klassning SJ, bara för att det kostar X antal tusen us-dollar för en oljetillverkare att få tillåtelse att märka sina dunkar med senaste API-märkning.
 
79:an skrev:
Blev skickad till gävle genom jobbet, och oturligt nog så jobbar man vägg i vägg med Swedol butiken. :D
Lockande att gå in och "kika lite".

Hittills så har det bara resulterat i:
Verkstadskran + motorlyft
Libella 2000 med extra skenor
Ett gäng nya handskar
36" Tove kofot
och en massa handverktyg.

Farligt att vara så nära en spännande butik......
Jag ska köpa skenor till ett Libella 2000 så jag undrar om det var bra pris på dom :)
 
Hehe, härligt! Alla forum behöver en riktigt lång diskussion om oljor! Är biltemas samma som statoil? Sätter mineralolja igen en modern motor? Förstörs packningar om man byter till helsyntet? Det finns hur mycket frågor som helst!

Själv har jag alldeles för lite kunskaper i ämnet för att våga göra ett uttalande. Men det finns en Dr.Bike på sporthoj.com som verkar, observera verkar, (jag har inte kompetens att bedömma hans trovärdighet) insatt i ämnet. Vad han har skrivit kan man läsa i följande 2 trådar:


Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR del 1!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250

Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR del 2!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251


rör visserligen olja till motorcyklar men själva resonemangen är såklart överförbara till andra fordon också.


Här: http://www.autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=24 Finns en sammanställning i excel-format med alla helsyntet-oljor som säljs i Sverige och deras tillsatser. Den har dock ca 4 år på nacken, men kan nog vara intressant ändå.



Här är en diskussion om olja för lite trimmade bilar:

http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8931&highlight=olja
 
Springare skrev:
Jag ska köpa skenor till ett Libella 2000 så jag undrar om det var bra pris på dom :)
Har inte kollat med vad andra tar för dom, swedol tog 435+moms för 1800mm skena + 472+m för förlägningen.
Dock så har jag handlat ihop lite rabatt nu, 20% närmare:D



Idag 07:42
Cinolin Yes! Nu drar vi igång en religiös debatt om motoroljors kvalitet även i detta forum, det har stötts och blötts i andra motorforum åtskilliga trådmil, så varför inte här också...
Min rekommendation av just Swedols olja bygger på en väl genomförd undersökning som en viss "Farbror Bo" med kunskap i ämnet haft vänligheten att presentera på forumet Citroenakuten, läs den om ni orkar
[länk]
Vill tillägga att jag inte arbetar för Swedol eller kör Citroen, tycker bara det är sjukt att pynta bortåt 200:-/l för en motorolja som håller klass API SL-SM, när det är samma för 55:-/l med klassning SJ, bara för att det kostar X antal tusen us-dollar för en oljetillverkare att få tillåtelse att märka sina dunkar med senaste API-märkning.
Om det nu finns någon som inte tycker att det platsar här så kan ju diskussionen öppnas under övrigt. Dock så är det ju ett tillbehör till många av våra verktyg/leksaker/ögonstenar, så jag röstar för att den platsar.

Har inte testat, eller kollat på deras oljor nämnvärt. Har alltid haft tillgång till skitbillig mobileolja genom förra jobbet och nu så köper jag agrol billigt istället. Men med ovanstående rabatt hos Swedol så kan det kanske bli lite intressantare.
Skulle någon som har kunskap och kanske lite tid, kunna förklara lite närmare över klassningen?
 
En förklaring på API-klassningen skulle verkligen vara kul...
Det jag tror är att det handlar om just smörjfilmens bärighet under olika omständigheter såsom hög temp, tid och belastning.

Rörande en del saker som stod på länkarna om att t ex se på oljan...
Jag tror inte att en diffolja som skummar som en Carlsberg Sort Guld och som luktar som det rökigaste som går att finna, t ex en skogsbrand, inte har speciellt mycket att ge längre som smörjmedel och att det nog är läge att byta.

Sen undrar jag ju lite hur det någonsin skall fungera med enbart påfyllning av växellådsolja och aldrig byten men jag gissar att det beror på hur länge man vill behålla fordonet. Har det aldrig slagit nån att man kanske skall tappa ur skiten som alltid slits bort från kuggar, lager med? Tror det stod något likande denna kommentaren i nån länk ovan.

Sen om det är en billig olja eller en dyr är nog egentligen strunt samma bara de har samma egenskaper. Och självfallet så kommer jag med att kolla lite på Swedol's oljor med tanke på att min privatbil idag är en 245'a med ytterst modesta krav på oljor. Därmed inte sagt att jag tänker slänga i skräpoljor i den för det, den är nämligen alldeles för bra för det...

/Kent
 
79:an skrev:
Om det nu finns någon som inte tycker att det platsar här så kan ju diskussionen öppnas under övrigt. Dock så är det ju ett tillbehör till många av våra verktyg/leksaker/ögonstenar, så jag röstar för att den platsar.
Kan moderatorn fixa över denna begynnande diskussion till en ny tråd?

Mvh / CinoLin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.