:mad: Hej där,
Har precis köpt ett Assa 2000. Har nu lärt mig att man kan köpa dem med 50 resp 70 mm avstånd från ytterkant till centrum nyckelhål/dörrhandtag.

Mitt gamla Assa-lås som ska bytas har motsvarande mått 55mm vilket innebär att
- allt blir förskjutet och alla gamla hål måste pluggas och borras om
- märken från det gamla låste kommer ju att synas
- etc

Finns det verkligen inga 55mm lås idag och finns det något smartare sätt att lösa det på än att borra om alla hål?
 
Assa 2002 har inte 55mm , du får borra upp hålen minimalt för cylindern så täcker en ASSA vredskylt (tex.4366) dom gamla hålen , du får nog ha på påda sidor.
 
Dang, då blir det så. Hoppas jag blir klar till läggdags... :rolleyes:
 
Du måste även byta Stolpen (fronten på låset då din gamla kista är av typen Osymetrisk. Eller måste å måste, gör du det så kommer slutbläck och hålbild stämma rätt så bra om man bortser från att det skiljer 6 mm på dondjupet.

I ett Assa 2002 paket så medföljer vredskylten. så du behöver bara kompletera med en skylt för utsidan kostar en ~150 kr.
 
I paketet så fanns den prylen med likväl som allt annat, så det var bara och byta och passade perfekt.

Hmmmm, Assa 2002... Har jag gjort bort mig som köpt en Assa 2000 Evo? Kostade 1998 spänn på "favoritstället" Sylvan
 
Ingen fara , evo har hakregel vilket är mycket säkrare vid inbrottsförsök
 
Assa 2000 "Finns" inte lägre. Inte i paketform ivafall. Numera heter det paketet 2000 evo och innehåller en 2002 kista samt en vredskyt ur epok serien.

Visst hakregel är bättre Men det en fler faktorer som spelar in. Bäst kombo är att ha både ett lås med rak kolv och ett med hakregel. Haken är bäst vid krafter där du försöker bryta isär. Rak kolv är bättre vid en sidkraft.
 
Varför skulle en härdad hakkolv vara sämre i sidkraft än en rak?

Om du har en utåtgående dörr är inte sidkraften intressant då dörren inte går att trycka in förbi falsen andå!!
 
Men vem har sakt att dörren måste tyckas In förbi falsen?
Finns inte en Utåtgående dörr som man försöker bryta inåt, 100 ggr lättare att bryta upp den i samma riktning som den öppnas. (Om man nu inte använder bil)


Det jag säger grundar jag helt å hållet på vad jag ser nästan dagligen.
Då jag jobbar med det. Och jag jag säger imot en del av det som Tillverkarna påstår i snygga reklamblad då det i en del fall inte är hela sanningen.


Evohaken fallerar på några punkter.
1. Slutbläcket saknar ställskruv som för över kraften från karmen till väggen
2. Pga 1 så kommer karm och dörr att dela sig från varandra vilket gör att när haken börjar göra nytta så är det inte så mycket låskolv kvar. Och ju mindre som håller ihop ju mindre som skyddar.

De bästa du kan skaffa idag är en säkerhetsdörr klass 3
Darlocs är ett mästerverk på många sätt.

Man har härdade tappar i bakkant, pilformade. en stabil karm och ett stabilt dörrblad. 2 Härdade hakar i framkant + 2 lås med rak kolv, det ena skyddat av härdad plåt. Har änsålänge inte stött på någon sådan dörr där man har lyckats ta sig in (Men det finns fall där man har lyckats också, men man har fått jobba).
 
frohike skrev:
Men vem har sakt att dörren måste tyckas In förbi falsen?
Finns inte en Utåtgående dörr som man försöker bryta inåt, 100 ggr lättare att bryta upp den i samma riktning som den öppnas. (Om man nu inte använder bil)


Det jag säger grundar jag helt å hållet på vad jag ser nästan dagligen.
Då jag jobbar med det. Och jag jag säger imot en del av det som Tillverkarna påstår i snygga reklamblad då det i en del fall inte är hela sanningen.


Evohaken fallerar på några punkter.
1. Slutbläcket saknar ställskruv som för över kraften från karmen till väggen
2. Pga 1 så kommer karm och dörr att dela sig från varandra vilket gör att när haken börjar göra nytta så är det inte så mycket låskolv kvar. Och ju mindre som håller ihop ju mindre som skyddar.

De bästa du kan skaffa idag är en säkerhetsdörr klass 3
Darlocs är ett mästerverk på många sätt.

Man har härdade tappar i bakkant, pilformade. en stabil karm och ett stabilt dörrblad. 2 Härdade hakar i framkant + 2 lås med rak kolv, det ena skyddat av härdad plåt. Har änsålänge inte stött på någon sådan dörr där man har lyckats ta sig in (Men det finns fall där man har lyckats också, men man har fått jobba).
Givetvis!
Vad jag menar med trycka förbi falsen är att som tjuv vill du väl oftast in i huset och inte ut, därför är det svårt att få sidokraften på kolven (som du påstår är viktigast) om du står utanför och ska trycka dörren utåt?
eller har du något förslag förutom bil!!
Jag håller fortfarande på Assa 2002 Evo som tillräckligt med ev. komplettering av bakkantssäkring, in kommer dom ändå?
 
Naturligtvis räcker det. Inte många tjuvar och banditer som går in genom dörren (i hus) Altandörren är favvo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.