D09
Kollegan kollade in ett hus, åker till banken som meddelar att det är nya regler med krav på 10% amortering på 10 år... Ska tydligen vara en ny lag..

Detta har jag missat totalt :/

Jag lovade nyligen pengar och då var det inget snack om detta..

Källa på det?

Enligt SEB är det amorteringskrav, max 10år, på den del som överstiger 75% av marknadsvärdet.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
cust3000 skrev:
Källa på det?

Enligt SEB är det amorteringskrav, max 10år, på den del som överstiger 75% av marknadsvärdet.
Hans fru hade precis varit på Handelsbanken...

Låter skumt

Kan hon ha blandat ihop bankens egna krav med lag? Har inte läst/hört något om någon ny lag som kräver amorteringar på bolån

• Gilla
corre
  • Laddar…
hahalj
Vi har Handelsbanken och amorterar under 10 år på delen mellan 75-85%. Under 75% amorteringsfritt, över 85% får man inga hypotekslån utan får ta blancolån med amorteringstid på 5 år och ca 1.5 - 2% högre ränta. Vet inte om det finns lagkrav bakom det, men detta var iaf Handelsbankens regler utan undantag.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Dom måste ju ha missförstått bankmannen..

Det jag inte förstår är att disskutionen kom upp, dom räknar med att låna 3,3milj och beräknar köpa för 4,4milj

3,3 är ju 75%

Dom hade fått en uppgift om amortering på ca 3500kr månaden..

Vilket skulle motsvara 420 000kr extra

Redigerat:
hahalj
Lån på 3.3 miljoner är ju iofs ganska mycket, även om det är hypotekslån med säkerhet i huset. Inte vet jag, men det det står väl bankerna fritt att ställa högre krav än de minimikrav som anges? Om banken anser att de ska amortera 3.500 per mån kanske de anser att detta är nödvändigt pga familjens personliga ekonomi, osäker lokal bostadsmarknad?

De borde nog kolla med nån mer bank.

Stämmer bra det med Swedbanks krav idag. Förmodligen kommer detta skickas ut till de som inte amorterar alls i framtiden sa bankmannen. Vi ska amortera 3500kr/mån nu när vi bygger hus.

Detta går att förhandla. typ amortera procenten mellan 75-85 på 15 år istället för 10 år. Ställ krav på era banker. Besök fler banker.

• Gilla
MRK
  • Laddar…
Vad är problemet? Har man inte råd att amortera ska man inte låna. Idiotiskt att bara betala ränta hela livet och inte få något.

D09
Andreas_H skrev:
Vad är problemet? Har man inte råd att amortera ska man inte låna. Idiotiskt att bara betala ränta hela livet och inte få något.
Inga problem, dom har råd men blev förvånade över att det skulle vara som hans fru uppfattade det, en ny lag som krävde att man amorterade 10 % på 10 år oavsett hur stor andel som man belånar.

Jag vände mig mera mot den allmänna motviljan att amortera. Det är nog bra att folk amorterar mera än som varit brukligt. Men en ny lag är det nog inte, utan mera ändrad praxis och tillämpning av regler hos en bank.

• Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
D09
Motviljan ligger nog i historien, t ex farsan byggde nytt runt 1984... Folk tyckte han var dum i huvet som gjorde det... Tror han lånade ca 550 000kr för detta. Mycket pengar på den tiden då man snackade om ören när man handlade ;)

Huset är värt ca x3-4 idag och han skulle med lätthet kunnat strunta i amortering etc och ändå leva gott idag...
Dvs ett huslån på 550 000, där ligger jag i lä med mina 2 milj. Jag önskar också att inflationen äter upp mina lån :)

Personligen tror jag mer på att spara kapital på konto ( pengar i handen än amortering )

Andreas_H skrev:
Skulle gissa att de flesta som lånar också har möjlighet att amortera men att det är ett medvetet alternativ att låta bli. Det finns också exempelvis folk som betalar hyra för en bostad månad efter månad utan att få något för det heller.;)

Andreas_H skrev:
Har man inte råda att köpa hus utan att låna, skall man inte köpa hus, eller? :D

Man får någonstans att bo, det är väl alltid "något"? Tänk på de som bor i lägenhet, de betalar ju fastighetsägarens amortering utan att få något när de flyttar ut..

Eller ja, vi kanske inte skall ta den diskussionen. Igen.

• Gilla
cust3000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.