Hej.
Bytte kol på en gammal cylinda sverigetvätten 07 ikväll.
Strök kollektion lätt med fint sandpapper innan enligt rekommendationer från forumet.
Nu med de nya kolen på plats uppstår gnistor vid första körningen.

Skall det vara så/är det ok?
Kommer det lösa sig med tiden?
Om det behövs, kan jag fixa det på något vis?
 
Det gnistrar från borsten/kolen i de flesta motorer
 
Var för kornstorlek använde du? rengjorde du ordentligt efteråt? Lite gnistor är nog acceptabelt. Eventuellt minskar det med tiden när kolen slits in.

Vad är historien bakom att du bytte kol? Gjorde du några mätningar på rotorn? Har du otur så var de gamla kolen slut som en följd av fel på rotorn.
 
A Avemo skrev:
Var för kornstorlek använde du? rengjorde du ordentligt efteråt? Lite gnistor är nog acceptabelt. Eventuellt minskar det med tiden när kolen slits in.

Vad är historien bakom att du bytte kol? Gjorde du några mätningar på rotorn? Har du otur så var de gamla kolen slut som en följd av fel på rotorn.
Korn 240 tror jag. Blåste rent och dammsög efteråt.
Jag bytte då maskinen först slutade centrifugera, sen slutade snurra helt.
Inga mätningar gjorda men maskinen är säkert 14 år gammal så byte var på tiden.
Skulle maskinen bryta ihop igen är det nog dags för ny maskin. Ville ge kolen en chans då det sägs vara en evighetsmaskin i övrigt.

Skönt att höra att lite gnistor är normalt för den verkar gå fint nu och låter mindre än innan.
 
240 är för grovt . det blir repor , normalt används vinsten. du kan ta en 240 och slita ner den mot en metallkant tills nästan slut, riva av smal remsa, vika över en pinne och hålla lite lätt mot när motorn är igång, då slits kolen in lite lätt och försiktigt.
 
J jonaserik skrev:
240 är för grovt . det blir repor , normalt används vinsten. du kan ta en 240 och slita ner den mot en metallkant tills nästan slut, riva av smal remsa, vika över en pinne och hålla lite lätt mot när motorn är igång, då slits kolen in lite lätt och försiktigt.
Trist att jag redan skruvat ihop allt då...
Kolen är inte hårda nog att nöta ut de små repor siom blivit då?
Jag antar att konsekvensen av för grov slipning blir att kolen sliter ner snabbare? Kan det medföra andra problem?
 
Det går nog till sig med tiden. Enda skillnaden är kanske att de slits lite snabbare om kollektorn är ful men med största sannolikhet så går den nog några år till om inget annat tillstöter och då kanske den är mogen för utbyte ändå.
 
J joppz skrev:
Trist att jag redan skruvat ihop allt då...
Kolen är inte hårda nog att nöta ut de små repor siom blivit då?
Jag antar att konsekvensen av för grov slipning blir att kolen sliter ner snabbare? Kan det medföra andra problem?
Kolen kommer alltid att slipa in sig som sägs och det har ingen betydelse för hur det är putsat, nya kol en tid för kolen att anpassa sig, Det ska bara inte spraka om motorn eller synas stora blå lågor som följer med runt, då är det dålig komtakt. Så kör på du tills allt säger upp sig och en ny maskin. Härligt med folk som vågar och lagar:). och inte bara ska köpa nytt hela tiden.
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.