Ohojers!
Det skall monteras kök och nu är goda råd dyra.
Först lite bakgrund så att välmenande men alltför sena råd inte postas i forumet:

Efter mycket vånda och många turer beställdes ett nytt kök för inmontering i det nyutbyggda och renoverade huset.
Jag som är intresserad av matlagning och i första hand praktiskt lagd, föreslog klinker, rostfritt och golvbrunn. Frugan, som milt sagt inte är lika intresserad av matlagning, föreslog Kvik, ekparkett och absolut inte golvbrunn.
Det slutade som vanligt och jag fick vika ner mig. Nåja, jag fick själv disponera ytorna i det nya köket och det kommer säkert att bli bra.

Köket är på väg, liksom parketten och förhoppningsvis snickaren.
Just nu är kök och vardagsrum, i öppen planlösning, flytspacklat. Snickaren är inställd på att fort som fan knacka in parketten för att sedan ställa och hänga upp köket.

Nu slår det mig att det kanke inte är så slugt att ställa köksskåpen på ekparketten. Eller? Finns det goda skäl att ställa skåpen på direkt på flytspacklingen? Vill moderna kök helst stå med tassarna på en svindyr ekparkett eller skiter de i vilket?
Jag vet helt enkelt inte.

Svaren jag får av er avgör om parketten måste läggas in i all hast eller om andra delar i renoveringen kan göras innan detta.
Hoppfull och tacksam för all input jag kan få.

///j
 
L
Att inte ställa på parketten , skåpen ; benen ska vara ställbara inga promblem med höjden ,
under kyl, frys , diskmaskin , spis ska du ha golv , annars problem att få ut dom , kommer att stå i ett hål , blir i princip omöjligt att städa under , då du måste lyfta dom upp på golvet när dom ska ut
Samt att disk ,kyl ,frys , ska ha ett underlägg för vattenläcka enligt alla försäkringsbolag
( inget golv , då går det inte att underlägget )
Nu vet du och avgör själv
 
Ok, tack för svar. Jag inser att jag inte varit tillräckligt komplett i min problembeskrivning.
Spisen är induktion nerfälld i ekskiva. Kyl o frys står på motstående vägg. Helt klart uppe på parketten.
///t

Edit* snavfel
 
L
Disken då
 
Det inga problem att låta skåpens ben stå direkt på spacklet och avsluta parketten strax bakom sockeln. Då sparar man dessutom några kvadratmeter golv och det blir enklare att byta golvet i framtiden.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Låt parketten gå in strax innanför fötterna på köket. Blir bättre och lättare med socklarna.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Den står i raden av köksskåp. Är underläggen för diskmaskin framdragna jämns med framkant diskmaskinsluckan?
 
BirgitS
Om det är någon större vikt på benen till skåpet ska benen inte stå på parketten eftersom de då kommer hindra parkettgolvet från att röra sig när luftfuktigheten ändra. Framförallt köksöar har ju all vikt på benen så de får inte stå på parkettgolv.

Har du läst på om Säkert vatten för kök?
 
Ställ in köket först.
Lägg golvet efteråt.
Så gjorde iaf min byggare!
Mindre risk för skador på parketten.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om det är någon större vikt på benen till skåpet ska benen inte stå på parketten eftersom de då kommer hindra parkettgolvet från att röra sig när luftfuktigheten ändra. Framförallt köksöar har ju all vikt på benen så de får inte stå på parkettgolv.

Har du läst på om Säkert vatten för kök?
Det är väl ingen som sagt något om en köksö ? Trycket från benen där skåpen är monterade längs en vägg är inte så stort att det påverkar parketten.
 
Jag la parketten först, hela vägen in i hela köket (gick snabbast så). Och har fäst skåpens bakkant i väggen samt ben på det, både i fram- och bakkant, mest för att jag gjorde allt själv så behövde lite stöd för stommarna när jag monterade upp det. Har än så länge inte märkt ngt problem med golvet men bara haft det så här 2-3 mån.

Vad är det som ska hända med golvet? Dvs om rörelserna nu skulle hindras, hur märker jag det?
 
Parketten delar sig i skarvarna när den krymper. Men, som sagt var, det ska inte vara särskilt stor belastning på fötterna, dom är mest till för att fästa sockeln i.
 
Lägg in parketten minst till under främre benen, blir bra mycket enklare med sparksockeln då. Samt under kyl frys och diskmaskin ska du lägga hela vägen in för läckageskyddet. Beroende på om du har tätt i diskskåpet eller på golvet under gäller samma sak där (enl säker vatten).
I princip alla kök i nyproduktion ställs på parketten som ofta läggs hela vägen in för enkelhetens skull. Att det skulle hindra parkettens rörelse tror jag inte på så länge man inte låset golvet med typ skruv.

Mvh
Johannes
 
Ok. Tack för alla svar.
Anledningen till frågan är att om köket kan stå direkt på flytspacklet så blir det inte så kinkigt tidsmässigt med parketten. Detta medför i så fall att vi kan låta målaren gå loss på sina delar efter köksmontering och innan parkettläggning. Vi slipper med andra ord krångla med att pappa hela golvet och hela processen kan skötas lite lugnare.
///t
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Båda metoderna har sina fördelar men i ditt fall kanske man skall vänta med parketten.

OBS tänk på höjder vid montering av köksinredning mät in med laser montagehöjd över färdigt golv ! Räkna med parkett och lumppapp osv.

Lägg parkett eller motsvarande tjocklek på en skiva där kyl / frys / diskmaskin skall stå, annars kan man inte dra dessa ut o in.
Det skall också vara fall utåt så man upptäcker ett läckage då vattnet kommer ut på parketten, jag brukar lägga en bit tjock kartong i bakkant för att säkerställa fallet. Det är också lättare att dra ut vitvaror om öppningen är några mm större i framkant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.