Jag har idag 50 tals fönster som jag ska byta till original fönstren som finns kvar. Det som då ska tillverkas är nya karmar samt innanfönster i sen 1800 tals stil. Nu till frågan - hur ska innanfönstrena se ut vid mittposten. Ska dem gå omlott som var vanligt eller ska dem gå in i en fals nu när jag har möjlighet till detta?

Var helt inne på att dem skulle gå omlott, men snickaren hade tänkt att dem skulle gå in i en fals. Frågan är om det kommer att se fult ut då mittposten blir längre? Kan också tänka mig att det ser fult ut när man tar bort innanfönstren på sommaren.

Finns det någon på detta forum som har nytillverkat karmar och innanfönster, hur har ni gjort?

Funderar också på avståndet mellan ytterbåge och innerbåge, 75mm?
 
Vi har pecis beställt nya innerfönster och dom blir falsade halvt i halvt över mittposten. Men skulle jag göra nya karmar också så skulle jag nog göra falsar i karmen och mittposten som innerfönstret tätar mot, såg ett nytillverkat sånt fönster hos Järva byggnadsvård för några månader sen och det såg väldigt bra ut.
Nackdelen är väl som du säger att det kan se lite mindre "orginal" ut och att man ser falsarna när fönstren är bortplockade. Men med snygga foder och om du bygger ut bottenplattan utanför innerväggen så att fodren står på den (lite luddigt beskrivet, hoppas du förstår) så kan det nog se bra ut.
 
På bilden ser du ett av fönsterna (ytterfönstren bara) jag beställde till mitt hus, ca 1899, nybyggd punchveranda för åretruntbruk. De jag beställde var karm + innerfönster, fönster hade jag, har mittpost med fräst profil som på "vanliga" enkelfönster och som tillägg har jag "gängbrickor" för skruv (sitter i på bilden) på mittposten där man skruvar fast innerfönsterna. En skruv håller alltså två innnerfönster på plats. Skruv (skulle även gå med vingskruvsvariant) sätts uppe och nere på fönstret. Mostående sida mot där skuven monteras har innerfönstret två piggar som sätts i karm. Fönsterna har alltså ingen omlottfals. Det ger en behaglig lösning som inte blir lika "prålig" som fällbomsbeslagslösningen. Värt att nämna är att allt skall målas in utom själva skruven så att det som kommer synas sommartid endast blir 2 hål per mittpost (dvs hålen i gängbrickorna kommer att synas). På ovanvåningen har jag ett fönster med omlott, vad som är bäst vet jag inte. Tror smaken är som baken... 75mm tror jag mina är totalt i djupet...
 
Redigerat:
bilden...
 
  • Fönsterlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar för svaren och bilden. Vilka fina fönster! jag vet inte riktigt vad jag ska gå på men det lutar åt omlott och skruv som Anders fönster. Men samtidigt kan jag inte släppa snickarens lösning med fals runt om, men jag får inte ihop det med hur det kommer att se ut. Jag har bestämt att mittposten ska ha en karnisprofil (som ett utdraget S) för det har jag hittat söndersågade bitar under golvet av, så jag tror originalfönstren hade detta. Flera lösningar och gärna bilder mottages mycket tacksamt.
 
Åh, det är så fint när man låter mittposten vara "ifred", alltså låter dem gå omlott. Då kan man verkligen få den tunna, profilerade mittposten som så ofta skiljer ett gammalt fönster från ett nytt! Jag är glad för våra nästan varje dag! :)
 
Våra gamla och nya innanfönster skruvas i mittpost, utom de fönster som är öppningsbara på vintern. Vi har några sådana på varje våning. Dom öppningsbara är inte omlottfalsade. Det är en gammalmodig lösning, men så är vårat stora hus riktigt gammalt. Jag bygger faktiskt in falsar i alla fönster, utom i överkant på alla fönster, det är för att få bra luftcirkulation pga av alla eldstäder. Gör man nya fönster skulle jag nog välja det med även om det syns när man tar ut innanfönsterna. Våra innanfönster är lite slitna i hörnen så det behövs lite extra att täta emot.
 
Till min veranda skippade jag både omlott och fallsning i mittposten. Karmarna har jag gjort själv och mittposterna är ganska breda så fönstren tätar bra mot mittposten iaf. Innerfönstren fästs i karmen med bladreglar infällda på sidorna så dom syns inte utifrån medför bara ett hål upptill o ett nertill i karmen. Sen har jag fällbom på andra rutan eller bladtreglar på utsidan( kom på att det tog mindre plats med bladtreglar vid sommarlagring än fällbommar som gör det svårt att stapla fönstren)
Så där har du en tredje lösning ;)

Om jag skulle tillverka nya fönster med karmar idag hade jag nog framförallt valt tjockare karmar 5" inte falsat ur karmen. kört med omlott Eftersom jag misstänker fallsningen ser skum ut när rutan är urtagen!
 
Här är det fönstret som är omlott på ovanvåningen, nedre bilden. Du ser här hur det blir, dvs att ena fönstret kommer dominera någor mot mittposten. Därför föredrar jag lika stora fönster som slår an mot mittposten lika mycket. Ber om ursäkt för motljuset...
Ovan sitter även där "falsat" innerfönster som jag gjort själv i tre delar där man kan säga att mittdelen utgör mittpost fast den är urtagbar. Tror inte jag svurit så mycket på något annat i huset. Det blev så pga taklutningen, listverket (som jag fått justera lite mm. Ni skulle inte sett mina miner när jag skulle sätta in men inte kunde få in första fönstret som var gjort i en del. :S Minerna när jag klurade ut formen på det nya :x var nog även det något att se. Till slut blev det i tre delar även om kanske tvådelat hade funkat. Men att sätta i det färdiga fönstret var själavårdande... Nu är det dessutom målat och försett med riktig tätningslist i ull.:D Kvar är endast en spalt som behöver fyllning på ca 5-7mm mellan pärlpont och fönsterkarm upptill, har inte klurat ut annat än att kanske fönsterkittet kan funka som igenfyllning. List som var plan ett gick om intet med geometrin, något jag i efterhand borde ha insett... På övre bilden syns spalten, tips emottages gärna på detta.
 
  • verandan3ovanvåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • verandan4ovanvåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har nyligen fått tillverkat karmar till våra gamla bågar. Vi hade till bottenvåningen både ytter- och innerbågar men till ovanvåningen enbart ytterbågar. Eftersom vi hade både och till bottenvåningen och vi på måtten där kom fram till att det troligen bara varit fals på sidorna och upptill på originalkarmarna så gjorde vi likadant och även till ovanvåningen där snickaren även gjorde innerbågarna gjorde han likadant med karmarna. Vi har korspostfönster och mittposten går lika långt ut som falsen så bågarna ligger an mot den invändigt. På de flesta kommer vi sedan stänga med innanfönsterskruv.

Avståndet mellan våra fönster avgjordes av väggtjockleken. Våra karmar är lika djupa som väggen är tjock vilket fungerar utmärkt när de bara är ca 14 cm från ytterpanel och in. Har man väldigt tjocka väggar får man ju tänka annorlunda. Det som är viktigt att tänka på och som vår första snickare missade var att avståndet mellan bågarna måste vara brett nog för att man ska kunna få plats med beslagen till ytterbågarna när innerbågarna är på plats. Vi har nu på de korrekta karmarna 75 mm.

På grund av den förste snickarens inkompetens har vi inte fått våra fönster förrän nu (istället för mars när de skulle levererats) och därför är karmarna omålade invändigt och bågarna ej renoverade... alltså vet jag vad jag ska göra till våren ;)
 
  • PA110006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PA110007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PA110008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sophie skrev:
Vi har nyligen fått tillverkat karmar till våra gamla bågar. Vi hade till bottenvåningen både ytter- och innerbågar men till ovanvåningen enbart ytterbågar. Eftersom vi hade både och till bottenvåningen och vi på måtten där kom fram till att det troligen bara varit fals på sidorna och upptill på originalkarmarna så gjorde vi likadant och även till ovanvåningen där snickaren även gjorde innerbågarna gjorde han likadant med karmarna. Vi har korspostfönster och mittposten går lika långt ut som falsen så bågarna ligger an mot den invändigt. På de flesta kommer vi sedan stänga med innanfönsterskruv.

Avståndet mellan våra fönster avgjordes av väggtjockleken. Våra karmar är lika djupa som väggen är tjock vilket fungerar utmärkt när de bara är ca 14 cm från ytterpanel och in. Har man väldigt tjocka väggar får man ju tänka annorlunda. Det som är viktigt att tänka på och som vår första snickare missade var att avståndet mellan bågarna måste vara brett nog för att man ska kunna få plats med beslagen till ytterbågarna när innerbågarna är på plats. Vi har nu på de korrekta karmarna 75 mm.

På grund av den förste snickarens inkompetens har vi inte fått våra fönster förrän nu (istället för mars när de skulle levererats) och därför är karmarna omålade invändigt och bågarna ej renoverade... alltså vet jag vad jag ska göra till våren ;)
Hur tätar ni innerfönstren nertill när ni inte har nån fals där?
 
Som du ser på den mellersta bilden går falsen ända fram till kanten på karmen och innerbågarna är ju lika tjocka så de kommer linjera med karmen nertill vilket gör att vi kan sätta tejpen på bågen och karmen precis som runt resten av fönstret.

Ett alternativ är att man lägger en tunn list nertill som man kan plocka bort när man också plockar bort innerbågarna på våren. Vi får se hur vi väljer att göra med våra.
 
jag ska försöka fota den lösningen som vi har också, och som påminner om Sophies här ovan, men med mycket vackrare profiler på mittposten... ;)
 
TorpSara skrev:
jag ska försöka fota den lösningen som vi har också, och som påminner om Sophies här ovan, men med mycket vackrare profiler på mittposten... ;)
Tsss....
 
Att täta innefönstren är inget problem, gör som man alltid gjort: klistra fönsterremsor (finns färdiga med vattenbaserat klister). Det funkar perfekt, vi har gjort det länge. Lätta att tvätta bort på våren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.