Hej,

Tänkte höra ifall det är någon som har hunnit få någon erfarenhet av de nya Ilox aggregaten från Fläktwoods? Verkar nämligen vara klart intressanta som alternativ till gamla RDKG om man som jag inte vill ha roterande växlare...

De har ju EC motorer, "automatisk sommarluft", hög verkningsgrad med mera...
 
Är den för ny kanske?
 
Hmm...jo det är ju en aspekt.

Det var ju inte så länge sedan Fläktwoods köpte in sig i Iloxair som gör dessa, men aggregaten verkar dock ha sålts i Finland i några år. I specarna står det att data för luft- och bullermätningarna är uppmätta år 2008.
 
Får man fråga varför du snöat in på plattvärmeväxlare?
Roterande är väl senaste/effektivaste tekniken?
 
Nja...snöat in vet jag inte. Och det går inte att generalisera så att roterande är senast/bäst. Snarare håller man på att gå tillbaka till växel/motströms-plattväxlare i många nykonstruktioner. Därför lanserar ju tillverkarna just sådana nu...finns nämligen efterfrågan.

Utöver att slippa blandning av luft pga. allergi, så är den även en "enklare" och robustare konstruktion, ingen växlare som roterar, inga borstar till växlarhjulet (ej att blanda ihop med motorborstar) som blir sämre med tiden (leder till större lfuftläckage), ingen slirande rem...

Verkningsgraden på de bättre plattväxlarna (alltså ej gamla RDKG) från tex. REC, Systemair och nu gissningsvis FW är ju i princip samma som roterande.

En annan viktig aspekt som många missar är att om man ersätter en "ickeroterade" FTX i ett tätt hus (tex 80-tals), så kommer man tillföra mer fukt i huset än det var tänkt från början, detta kan även vara speciellt viktigt om man har kall platta/suteräng/källare... Samma problem gäller vissa nya hus tex. enstegstätade fasader, där fukt kan byggas upp i väggarna över tiden.

Finns ganska nya fräscha studier från fastighetsteknikinst. på KTH som pekar på att det är en risk att sätta in roterande växlare i vissa typer hus om man inte håller koll på fuktigheten, kan så att säga bli bägaren som tippar över.

Och jag har ett "tätt" suteränghus med flytande (isolerande) golv på kall platta...plus pollenallergi. Och om man sätter extra "pollenfilter" på kanalen till en roterande växlare (typ RDKR), så sjunker verkningsgraden ofta till under vad en modern växel/motströms-plattväxlare presterar...
 
Ok, låter som du har koll på plattväxlare. Vi har en FTX-plattvärmeväxlare från -96. Fläktlagren har börjat ljuta på höga varv, så jag sneglar istället på byte mot roterande. En plattis har enklare konstruktion och är lättare att serva med färre rörliga delar. En Roterande har högre verkningsgrad och möjliggör som du skriver en återcirkulation av fukten i luften för en mer hälsosam RH % då denna upplevs mycket torr vintertid (under 25%) i vårt hus. Vi har 2 plan ovan mark så en roterande passar nog vårt hus bättre. Finns nu också mer avancerade roterande på marknaden med värmepumps eftervärmning (luft-luft), även den FTX-typen är utvecklad i Finland.
 
Yes, håller med. Roterande eller ej, beror mycket på vad man vill prioritera och vilket hus man har. Mina föräldrar har satt in en FTX med integrerad frånluftsvärmepump (från Nilan), han är mycket nöjd, har tuffat på bra nu i 5-6 år har jag för mig.
 
Har du något exempel på dessa kombinerade FTX system (Roterande + värmepump) Jag har sett ett från Enervent och det var dyrt som tusan. Men det kanske finns nyare och billgare som jag inte har hittat.
 
  • Gilla
Lökvik
  • Laddar…
Precis det var Enervents LTR-3 eco EDX-E jag menade, väntar för närvarande på en offert för utbyte av vårt befintliga FTX-agg, jag förväntar mig att det landar på Max 45 000:- för detta paket inkl EDA-styrning. Skulle man köpa ett separat FTX och en separat luft-luftvp skulle det kosta ungefär detsamma...? Eller Viggen_I vilket pris hade du fått tidigare?
 
Redigerat:
Nu är det 1 år sedan jag fick priset men då låg det på runt 50 000 med frakt, Sen tillkommer ju installation av systemet.
Om man har ett större hus så finns ju deras pelikan också med allt inbyggt. Men då var man tvungen att ha ett flöde på ca 100l/m annars gav det ingen effekt.
 
plv skrev:
Nja...snöat in vet jag inte. Och det går inte att generalisera

Och jag har ett "tätt" suteränghus med flytande (isolerande) golv på kall platta...plus pollenallergi. Och om man sätter extra "pollenfilter" på kanalen till en roterande växlare (typ RDKR), så sjunker verkningsgraden ofta till under vad en modern växel/motströms-plattväxlare presterar...

varför blir verkningsgraden sämre med ett pollenfilter?
 
viggen_l skrev:
Om man har ett större hus så finns ju deras pelikan också med allt inbyggt. Men då var man tvungen att ha ett flöde på ca 100l/m annars gav det ingen effekt.
Det är just det där med flödet som e kruxet, hur mycket värmeeffekt man totalt kan tillföra huset genom tilluftsdonen på över och undervåningen, vi har totalt 5 don med diametern 100 mm. LTR3ans värmepump kan tydligen leverera max 2kW och enligt min egenknåpade energibalansberäkning så borde det effektuttaget räcka även för årets kallaste månader med de indata jag knappat in får vårt hus. Det ska bli intressant o testa detta, kraftfullt är också att man får en gemensam styrning mellan FTX och värmepump.
 
Redigerat:
viggen_l skrev:
Har du något exempel på dessa kombinerade FTX system (Roterande + värmepump) Jag har sett ett från Enervent och det var dyrt som tusan. Men det kanske finns nyare och billgare som jag inte har hittat.
Farsan satte in ett Nilan VPL system, tror det var VPL15 Top...
http://www.nilan.se/sv-se/hem/lösningar/bostadslösningar/ventilation/vpl-serien.aspx#.Ug_79xYTHw4

En ännu effektivare variant tror jag är den som heter Compact P UVP, i princip FTX i kombination med "riktig" uteluftvärmepump.
http://www.nilan.se/sv-se/hem/lösni...elhetslösning/compact-p-uvp.aspx#.Ug_7kRYTHw4
 
stake skrev:
varför blir verkningsgraden sämre med ett pollenfilter?
Det är ventfirman som påstår det, att verkningsgraden påverkas negativt genom att sätta in ett extra pollenfilter på kanalen. Blir så att säga ett extra filter för att ta det läckage som sker mellan frånluft och tilluft på det roterande aggregatet. Gissar att de måste justera fläktarna för att kompensera för detta, då det bör medföra att systemet blir "trögare" på tillluftsidan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.