U
Vi håller på och bygger nytt badrum. Började som en renovering men har nu rivit två av väggarna samt bjälklaget. (Varför blir det alltid så?) I samband med det fick vi montera ner en bit av avloppet. Den gamla stammen till det badrummet fungerar nu som en mer eller mindre önskad avluftning. Satte igen hålet genom att trycka in en påse fylld med bubbelplast jag hade liggandes.
För ett tag sedan började det lukta frän urin och det visade sig att påsen var trasig. Bytte ut den mot en ny, den här gången fylld med lite isolering jag hade till hands. Nu, ett par dagar senare har påsen ett stort hål, det luktar urin och isoleringen är nerdragen i röret. Föga förvånande.

Vad gör man nu då? Råttgift är väl förbjudet och jag orkar inte krångla med en fälla därinne. Jag är inte det minsta orolig för att det ska flytta in fler djur i huset. Har både katt och hund som skulle göra processen kort med nykomlingen. Mest lukten och tanken på att den/de finns där inne.

Behöver ha tätt för luktens skull. Har dock svårt att få in något av metall. Kanske kan man limma fast ett lock av metall för att sedan foga runt så att det sluter tätt?

Röret mynnar för övrigt högt uppe på en vägg.


1462554308095-843804253.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




1462554398745-1313305544.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Lovar att göra en renoveringstråd när bygget börjar ta fart.
 
tommib
Gör en boll av hönsnät som du knycklar ihop och trycker ner. Innan du trycker ner den så kan du knyta fast ett rep eller rejät snöre i den så du får upp den igen. Sen sätter du plastpåsen med isoleringen i bakom för att täta för lukten. Gör du hönsnätsbollen tillräckligt tight så får råttorna svårt att komma igenom. Vill du vara riktigt elak klipper du upp den lite i den änden som hamnar nederst så att det blir som taggtråd....
 
T
Hej, detta var något helt nytt för mig och om ni orkar får nån gärna förklara; lever det råttor i avloppet?! Hur f*n kommer de in där? Åker de inte i väg som en Lisebergvattenrutschbana när man spolar?
 
U
tommib skrev:
Gör en boll av hönsnät som du knycklar ihop och trycker ner. Innan du trycker ner den så kan du knyta fast ett rep eller rejät snöre i den så du får upp den igen. Sen sätter du plastpåsen med isoleringen i bakom för att täta för lukten. Gör du hönsnätsbollen tillräckligt tight så får råttorna svårt att komma igenom. Vill du vara riktigt elak klipper du upp den lite i den änden som hamnar nederst så att det blir som taggtråd....
Tack, det här kan jag tänka mig att testa. Men jag känner inget behov av att vara elak mot dem. Vill bara hålla dem utanför huset om jag kan.
 
  • Gilla
Volvopetta
  • Laddar…
M
Dem hatar även aluminiumfolie, men det går ju åt några rullar för en boll i den där dimensionen :D

Ett tätt metallnät (typ hönsnät) gör nog som sagt susen. Tänk på att möss/råttor kan deformera sitt skelett och därmed komma igenom riktigt små passager, så nätet bör inte ha för stora "hål"(?) även om man gör en boll.
 
tommib
Möss är det nog inga i avloppet. Råttor däremot bor det i stor mängd där nere.

Det var lite dumt uttryckt av mig med "elak". Det jag menade var att bollen blir mer effektiv om den sidan som är mot avloppet är taggig/fransig. Även om råttorna kan krypa igenom väldigt små passager kommer de inte krypa igenom nätet om det gör ont och det dessutom inte finns något som de vill ha på andra sidan. Råttor är smarta. Således skulle jag rekommendera att klippa upp nätet lite. Sen ska det vara tight packat ändå, för att undvika att de kommer igenom.

En annan lösning är att ta en rejäl tjock plastpåse av bättre sort, stoppa ner i röret och sen fylla med fogskum. Risken med det är bara att man inte får ut det igen.... Dessutom skulle jag ändå ha nätet, råttor kan säkert gnaga sig igenom fogskum....
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Jajamän - dem gillar att bita sönder allt vad isolering och plast heter :)
 
U
Man tager vad man haver.
I morse hade råttan petat ner påsen på golvet, dock inga tecken på att den varit i källaren. Kom på att jag hade lite finmaskigt nät så jag knycklade ihop det så gott jag kunde och tryckte in det i röret.
Vasst så in i h-e blev det i kanterna, testade för säkerhets skull själv med handflatan :surprised:
Sedan fyllde jag öppningen med latex- och akrylfog. Det enda jag hittade hemma. Det håller givetvis inga råttor i schack men jag tänkte att nu när det är lufttätt kommer inga fler hitta hit och den/de som redan gjort det avskräcks förhoppningsvis av metallnätet.


1462610843044-13031652.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Får se om jag får anledning att återkomma i ärendet... Nu har jag iallafall en bra anledning till att skynda på renoveringen.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.