Nyplanterad häck vid en gräsmatta som lutar åt vänster, med en sjö och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En ny häck planterades längs gränsen till grannen, tror det är någon typ av lager.
Nu börjar den att luta. Vinden kommer nästan alltid från högersidan. Vad kan man göra? Om man får för sig att stadga upp den, håller det i längden?
Häcken som var där innan, växte enbart åt vänster håll.
 
Problematiskt.

Det gäller att bygga upp basen ordentligt och detta extra långsamt. För att förstärka den får man hålla den extra bred men bredden får också byggas upp långsamt. Häcken bör således få åtskilliga år på sig för att nå full, önskad höjd.

Detta är mitt ytterst oproffsiga råd för en häck som satts på olämplig plats.

På en sådan plats är det väl bara vresros som skulle kunna klara sig?
 
yonna yonna skrev:
bygga upp basen ordentligt och detta extra långsamt. För att förstärka den får man hålla den extra bred
Tyvärr förstår jag inte det. Vad är basen?
 
Klipp ner den till ca 30 cm = basen. Därefter klipps höjden årligen (?) halva nytillskottet dvs låt den inte skjuta i höjden för snabbt. Gör lika dant med sidorna - jag skulle tro att häcken bör bli minst en meter bred eller mer för att klara av blåsten.

Men vi kan väl avvakta och se om några andra växtfreaks härinne vill kommentera din fråga.
 
Jag håller med Yonna. Det man kan göra för att hjälpa den att hålla formen är att armera den med tex just armeringsjärn som man drar linor emellan men det är frågan om dessa står emot vinden bättre? Nej, jag tror man får det bästa resultatet genom att vara flitig med saxen och vara väldigt sträng mot nytillväxten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.