För en tid sedan flyttade vår kära men mycket gamla tant ifrån sitt hus och det såldes till ett par i vår egen ålder.
Vi har barn som är 6 och 3, de har en dotter på 1,5.
I mellan våra hus finns inget staket då damen i huset brevid hade sin bror som granne innan vi flyttade in.
Nu vill våra nya grannar bygga ett staket och förväntar sig att vi ska hjälpa till med såväl arbete som pengar , vilket jag inte har någon som helst lust med.
Hur skulle ni som läser på forumet reagera i samma situation ?
Om de vill lägga pengar på ett staket inte mig emot men varför ska jag drabbas av kostnader för något som de vill ha?
Jag sätter mig inte emot att de bygger ett för det är nog så att de vill kunna släppa ut lillan på "grönbete" utan att se till henne hela tiden , men å andra sidan så har jag staket och grindar ut mot gatan runt om oss
 
P
Deras önskan => deras kostnad. Men samtidigt kan dom ju inte göra hur som helst då det gränsar till er. Dock kan ni ju inte räkna med att få nån snygg yta på staketet åt ert håll om du inte vill stå för det.

Till förra huset, som stod lite högre än ett annat som just då vara osålt (nybyggt område) , hade vi tänkt bygga en mur så att vi fick en planare gräsmatta och tänkte välja billigaste stenen. Jag stuntade ju i hur det skulle se ut. Skulle ju aldrig se den ytan. Men i sista stund så såldes huset och vi frågade och dom ville gärna stå för hälften för att få en snyggare sten.
 
Jadu, ... du kan ju inte gärna neka dom att sätta upp staket på deras egna tomt (tex 10 cm in på deras tomt). Så istället för att välkomna dom med gnäll, så kanske bättre att du försöker styra in dom på ett spår som du kan leva med, du kan tex påverka hur staketet ska se ut?

Bygg staketet ihop med grannen, drick en öl efteråt och fira när det är klart, vips så vill ni bygga en grind emellan för att ni enkelt ska kunna gå och fika hos varandra ;)
 
Mikael_L
Jag skulle helt enkelt förklara att jag inte tycker något staket behövs och därför givetvis inte är sugen på att betala något för det. Det borde inte vara så svårt att förstå det, mycket enkla, sambandet. Förklara samtidigt att ni inte heller har något emot staket, ifall de nya grannarna vill sätta upp ett, men då det inte är ert behov, så drar ni ingen del av lasset.

Fast det är klart, har ni t.ex. några verktyg som kan vara bra att ha vid staketbygge så kan ni ju erbjuda dom att låna. För nu vill ni ju inte hälla grus i relationen så här direkt i början. Så det är väl viktigt att inte verka sur, avig eller gnidig.

Men med ett öppet och glatt sinne, samt att påpeka att det är själva behovet av staket ni inte ser, borde väl fungera.

Skulle jag vilja bygga staket runt min tomt så skulle jag:
1. Meddela mina grannar planerna.
2. Fråga om dom vill vara med på något sätt.
3. Ev, men bara ev, låta dom få igenom synpunkter på utförandet.

1. - för att det är något som sker i vår gemensamma gräns, givetvis öppenhet, annars kanske man får sämre relation.
2. - Givetvis skulle jag kolla intresset. Jag får det billigare, dom får vara med och bestämma. Detta avgör även frågan om det ska stå i tomtgräns eller lite innanför samt hur underhållet ska ske. Och slutligen skulle jag bli NOLL sur eller irriterad på att dom inte vill vara med.
3. - Jag skulle ta till mig konstruktiv kritik på det hela, och förändra efter önskemål så länge det inte medför ett orimligt besvär för mig.
 
Det är svårt att ge råd i ett fall som detta då alla har unika förhållanden men vi hade en snarlik situation för fem år sedan med den skillnaden att vi hade småbarn men inte grannen. Vi valde dock efter en tids funderade att gå med på grannens förslag om att låta bygga staket med hjälp av snickare eftersom vi inte ville hamna i klammeri med grannarna. Med facit i hand är vi väldigt glada för detta då grannen efter tid skaffade hundar och dessutom hade rätt stökiga partyn vid flera tillfällen och det var skönt att slippa ha dem springande in på vår tomt. Handlar det inte om några stora summor så kan det nog vara rätt bra att få det där staketet trots allt. Däremot kan man naturligtvis ha åsikter om att ni "förväntas" ställa upp med arbetsinsats och finansiering, det verkar förstås konstigt att man som nyinflyttad inte har en mer ödmjuk attityd när man lägger fram förslaget.
 
Mikael_L
drakhenke skrev:
Nu vill våra nya grannar bygga ett staket och förväntar sig att vi ska hjälpa till med såväl arbete som pengar ,
Ja precis. TS skriver faktiskt förväntar...
Och det är ju inte ödmjukt. Eller blev det något missförstånd? De nya kanske bara ville kolla ifall ni ville vara med, men ni uppfattade det som "nästan ett krav"?
 
Om man inte vill ha grannens barn och senare kanske också husdjur i sina rabatter så kanske är staketbygge trots allt till nytta för båda sidor? Du ser inte behovet men ....den kanske finns trots allt? Kanske är tomter små och dina barn är vana att breda ut sej? Det blev ändring i grannskapet och man måste tänka framåt för att undvika onödiga konflikter. Du kan kanske gå med på att stå för målning av din sida av staketet om ni kommer överrens om kulör? Annars kommer du kanske att irritera dej att den sida du ser är ingen vacker syn efter några år?
...välj det näst bästa om staketet nu byggs...
gaia
 
Nej jag har inget emot ett staket men jag har inget behov av det !
och ja , de lade faktiskt fram det som att vi ska bygga staket och ni ska hjälpa till ( med allt vad det innebär) , tyckte jag iaf, men jag kanske misstolkade!!! Vad gäller barn i trädgården så har jag inga som helst problem med det, ungar är nyfikna och skall uppmuntras att utforska.
Men framhärdar "de nya" på ett staket är det väll bara att bita i sura äpplet och vara med!!


( åtminstånde med arbetskraft )
 
Bra val drakhenke. Du blir nog den bästa lösningen på sikt.
 
Dom får ju betala, men arbetskraft kan du ju bistå med för den goda grannsämjans skull. Ni ska ju trots allt bo grannar ett tag antagligen.
Grannfejden nästa!
 
I mitt villaområde i Göteborg finns regler kring detta. I ngn stadga. Staket eller stängsel placeras på tomtgränsen. Båda ägarna är skyldiga att dela kostnaden och även framtida underhåll.

Jag har stängsel och staket så grannarna slipper ha våra hundar springandes på deras tomt. Den ena grannen krävde att få betala trots att vi inte tyckte det var nödvändigt. Vi tänkte att det var bäst för grannsämjan med stängel eftersom vi har fyra barn och två hundar.
 
mirakelasta skrev:
I mitt villaområde i Göteborg finns regler kring detta. I ngn stadga. Staket eller stängsel placeras på tomtgränsen. Båda ägarna är skyldiga att dela kostnaden och även framtida underhåll.

Jag har stängsel och staket så grannarna slipper ha våra hundar springandes på deras tomt. Den ena grannen krävde att få betala trots att vi inte tyckte det var nödvändigt. Vi tänkte att det var bäst för grannsämjan med stängel eftersom vi har fyra barn och två hundar.
Låter lite märkligt. Man kan ju inte gärna tvinga grannen att betala för något som denne inte vill ha. Eller kanske inte har råd med..
 
M
mirakelasta skrev:
I mitt villaområde i Göteborg finns regler kring detta. I ngn stadga. Staket eller stängsel placeras på tomtgränsen. Båda ägarna är skyldiga att dela kostnaden och även framtida underhåll.

Jag har stängsel och staket så grannarna slipper ha våra hundar springandes på deras tomt. Den ena grannen krävde att få betala trots att vi inte tyckte det var nödvändigt. Vi tänkte att det var bäst för grannsämjan med stängel eftersom vi har fyra barn och två hundar.

Kan det verkligen vara möjligt!? Tänk om grannen får för sig att montera upp nåt riktigt jobbigt staket, som kräver underhåll stup i ett, ska jag då kunna krävas på underhåll!? Nää, det bara måste vara fe..
Var å en får väl hålla ordning å reda på sina prylar, aldrig skulle då jag bekosta nåt staket åt grannen, ifall han vill ha ett.
Vi hade staket i föräldrarhemmet, så jag vet vilket skit det är med staket, som ska hållas snyggt å fint, å som ska klippas runt å under..
Gissa vilken som blev tilldelad det skitjobbet på sommaren? Just det, det var jag det, så inget mer staket för mig :D

magentis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.