Har ett gammalt teglehus, 1plan med källare.

Källaren använder vi just som källare dvs med tvättstuga, verkstad, pannrum mm.

Vid besiktningen framkom att golvbrunnarna är av äldre typ dvs gjutjärn.

Nu ska vi renovera källaren och lägga klinker samt måla väggar.

Till min fråga:
Bör man bila upp dessa brunnar och ersätta dem med moderna? Ska man i så fall byta avloppsstammar i plattan? Är detta ett hästjobb?

Tilläggas kan att brunnar och avlopp fungerar helt utmärkt trots 60 år. Det är heller inte fråga om några tätskikt eller så utan det är i pannrum och tvättstuga de finns.
 
Redigerat:
Byt brunnar och avlopp......att det är 60år är orsak nog att byta.....hur många har en bruksbil från -53? ;)
 
peternicklas
Enligt försäkringsbolaget så är det ett krav att byta brunnar då man ändrar ytskikten. Fick påminnelse om detta då jag lagt klinker utan att byta brunnar.
 
Ja, jag känner också till det med försäkringsbolaget.

Dock hade jag en byggare över. Han tyckte att det egentligen var vansinne att byta så bra fungerande avlopp och brunnar. Enligt honom håller dagens plastsystem max 30 år. Ett bra gjort gjutjärnssystem i en betongplatta som ej rör sig skulle fungera i 100 år.
 
Jag hade bytt rubbet, både brunnar och stammar! De gjutjärnsrör som jag hade (68 år hann de bli) var helt OK från badrum, men de som kom från tvätt och kök var nästan bara kex i godset! Jag gissar att tvättmedel, diskmedel, matrester etc. inte är lika snälla mot järnrören som toalettprodukter är...
 
Du får helt själv bestämma om du vill byta eller behålla brunn.

Men ha i åtanke att ett byte ofta innebär en värdehöjning mer än vad arbetsutförandet kostar dig.
 
Krilleman
Jag har precis bytt allt avlopp under plattan, hus byggt -58. Bra på sina ställen men tunnväggiga & kexiga områden fanns också.

Att göra rätt från början sparar många surt förvärvade slantar!

Hästjobb? Ja.
 
peternicklas
krilleman_215 skrev:
Jag har precis bytt allt avlopp under plattan, hus byggt -58. Bra på sina ställen men tunnväggiga & kexiga områden fanns också.

Att göra rätt från början sparar många surt förvärvade slantar!

Hästjobb? Ja.
Hur låg rören, ingjutna eller under sulan?
 
Byt! Både brunnar och rör. Skall du göra det själv så är det inte svårt, hyr en bilmaskin och följ röret från brunnen. Tar en dag eller två beroende på hur långt det är.
 
Krilleman
peternicklas skrev:
Hur låg rören, ingjutna eller under sulan?
En bit under sulan hela vägen, snortorrt under huset. (står på sandås) 20cm vid ingången under huset och då givet närmare betongen längst bort.
 
Nån som har en prisindikation på vad det kosta att får det bytt?

3 brunnar och div rör under en tot yta på 104 kvm.
Bila upp rör samt byta brunnar och gjuta igen allt.
 
peternicklas
krilleman_215 skrev:
En bit under sulan hela vägen, snortorrt under huset. (står på sandås) 20cm vid ingången under huset och då givet närmare betongen längst bort.
Har ett rör som är infräst till 40% i en yttervägg. Man har ju ingen aning vart detta går. Går det bara parallellt med ytterväggen så får man kanske även gå ner på utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.