Någon duktig målare här inne finns utan tvekan, så hoppas på räddning :p

Vi gipsade väggar och tak i övre hallen december 2020, limmade fast pappremsor med våtrumslim. Övre hallen blev sen väntande i förmån för undre hallen, då båda hallarna ska målas samtidigt i samma kulör.

När vi spacklade övre hallen, så betedde sig inte remsorna som de gjort i de tidigare 6 rummen, den blev bubblig och jävlig längs mitten. Skar sönder bubblorna, mosade ut dom och spacklade. På en utav remsorna kunde man se ANTYDAN till spricka redan genom spacklet, men det var knappt ett hårstrå i bredd, och då inget annat spruckit i det här taket under de 2 veckorna det stod färdigspacklat valde vi att måla ändå. Morgonen därpå, spricka genom färgen där det varit spricka i spacklet... Fan också. Morgonen därpå, 4 sprickor på andra ställen i färgen där spacklet tidigare varit fint som snus. :poop::ok: Använt samma ''råvaror'' som i övriga tak, samma moment, och de är alla ännu fina ett halvår senare... Kan bara tänka mig att det är tiden remsorna stod öppna som kan ha påverkat... Så jävla surt då resten av taket är det finaste hitintills, spikrakt och en fröjd för ögat, blott förgyllt av en handfull sprickor.... :p

SÅ! Hur fan löser vi det här? Att göra om hela taket är inte attraktivt i nuläget... Limma nya pappremsor ovanpå sprickorna och spackla om dessa? Finns det någon annan mirakelmetod?
 
  • En fin spricka går genom den nymålade vita takytan, synlig mot den i övrigt jämna och enhetliga färgen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverad övre hall med vitmålade och gipsskivor och synliga spacklade områden, redo för målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit gipstak med synliga pappremsor och spackling, och en gipsvägg med trätrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S StorBagaren skrev:
Någon duktig målare här inne finns utan tvekan, så hoppas på räddning :p

Vi gipsade väggar och tak i övre hallen december 2020, limmade fast pappremsor med våtrumslim. Övre hallen blev sen väntande i förmån för undre hallen, då båda hallarna ska målas samtidigt i samma kulör.

När vi spacklade övre hallen, så betedde sig inte remsorna som de gjort i de tidigare 6 rummen, den blev bubblig och jävlig längs mitten. Skar sönder bubblorna, mosade ut dom och spacklade. På en utav remsorna kunde man se ANTYDAN till spricka redan genom spacklet, men det var knappt ett hårstrå i bredd, och då inget annat spruckit i det här taket under de 2 veckorna det stod färdigspacklat valde vi att måla ändå. Morgonen därpå, spricka genom färgen där det varit spricka i spacklet... Fan också. Morgonen därpå, 4 sprickor på andra ställen i färgen där spacklet tidigare varit fint som snus. :poop::ok: Använt samma ''råvaror'' som i övriga tak, samma moment, och de är alla ännu fina ett halvår senare... Kan bara tänka mig att det är tiden remsorna stod öppna som kan ha påverkat... Så jävla surt då resten av taket är det finaste hitintills, spikrakt och en fröjd för ögat, blott förgyllt av en handfull sprickor.... :p

SÅ! Hur fan löser vi det här? Att göra om hela taket är inte attraktivt i nuläget... Limma nya pappremsor ovanpå sprickorna och spackla om dessa? Finns det någon annan mirakelmetod?
Du kan alltid köra med microlit ovanpå sprickorna och spackla kanterna. Det kommer funka!
 
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Du kan alltid köra med microlit ovanpå sprickorna och spackla kanterna. Det kommer funka!
Microlit låter som ett hett alternativ! Låter som att den är bra mycket tunnare än pappremsa. Det står ju en del om att den suger färg något vansinnigt, det finns inte risk att remsorna med microlit upplevs som mattare än resterande tak? Tänker mig en grundstrykning på microliten, sen en strykning över hela taket.
 
Är bilderna tagna i olika vinklar, ser ut som att remsorna är horisontella men att sprickan är vertikal?
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Är bilderna tagna i olika vinklar, ser ut som att remsorna är horisontella men att sprickan är vertikal?
Hehe jo vinklarna är olika ;) det är under remsorna i taket som det spricker.
 
S StorBagaren skrev:
Hehe jo vinklarna är olika ;) det är under remsorna i taket som det spricker.
Microliten är klart ett alternativ, suger färg något vansinnigt så som du säger, ja det kommer upplevas som en annan finish om du endast sätter remsor av det och målar.

Täck hela taket med microlit så det blir samma struktur är mitt tips
 
S StorBagaren skrev:
Microlit låter som ett hett alternativ! Låter som att den är bra mycket tunnare än pappremsa. Det står ju en del om att den suger färg något vansinnigt, det finns inte risk att remsorna med microlit upplevs som mattare än resterande tak? Tänker mig en grundstrykning på microliten, sen en strykning över hela taket.
Jag har använt microlit i några tak och det är ingen skillnad i finish. Det kanske beror på vilken leverantör såklar men jag har varken haft problem med att de suger färg eller blir annan struktur. Jag har limmat upp microlit med vävlim, spacklat kanterna och sedan målat som vanligt.
 
Vi övervägde microlit starkt, men läste sen också att om det skulle spricka igen, så är det ganska svårlagat. Vi testar med remsor utanpå med lim både under och över, får hoppas att det blir stumt nog :) några tunna lager spackel och 2 nya lager färg. Om det skiter sig testar vi microlit i hela taket istället för remsor. Om även det skiter sig så spontar vi hela taket och ger upp :rofl: då har vi iallafall 6 av 7 släta tak utan sprickor som vi är nöjda med :p(y) tack för input! Uppdaterar sen om jag kommer ihåg hur det gick, om sprickorna kom tillbaks :)
 
  • Korridor med nymålade vita tak och väggar, synliga lagningar och remsor längs takets skarvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SvenskaSebbe och 2 till
  • Laddar…
@StorBagaren jag blir impad och avis på din kämparglöd och positiva inställning.
 
D Derbyboy skrev:
@StorBagaren jag blir impad och avis på din kämparglöd och positiva inställning.
Haha det är ju kul att höra :crysmile: vi köpte huset i september förra året, 1000kvm totalt övervuxen tomt och 140+40 kvm hus, orörd sedan 70talet. Man vill ju bara bli klar någon gång också, så bara att gå in i felsäkert läge och köra på (y):D kollapsa gör man med stil sen i nyrenoverat :)
 
Lite drygt 2 veckor har gått och taket håller sig fint! Ännu inga sprickor....

MEN.... ;) Bättrade på lite skruvar igår kväll med spackel och slipade av det idag. När man klättrade upp längs taket såg man... att även väggarna har börjat krypa fram sprickor i :) Fasen också, aldrig mer dra ut på målning. Tror ändå att det är halvåret som väggarna stod remsade men ospacklade som har dragit fukt eller något, allt annat har håller ihop med samma metoder. Jaja... Bara att ta sig samman! Men nu jäklar ska tidigare tips om microlit få skina. Känns som om det är mer tidseffektivt att dra upp microliten över väggarna som redan är släta och färdigspacklade, än att slipa ner allt spackel, remsa om, spackla, slipa, mm...

Som ni ser så är det ju 2 hallar, övre och undre. Dessa ska målas i samma kulör. Om vi kör microlit på övervåningen men skiter i det på undre, kommer det upplevas som en skillnad i kulör / textur? :p
 
  • Spricka längs en vitmålad vägg intill ett tak som illustrerar de problem som nämns i byggforumets diskussionstråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad trappa med nymålade väggar och tak samt synliga spacklade områden före målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tricket för att få ett riktigt bra resultat är att inte kolla så djäkla noga. :)
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tricket för att få ett riktigt bra resultat är att inte kolla så djäkla noga. :)
Haha ja du talar ju inte osanning iallafall :rofl:(y)
 
Nu blev det många frågor i samma svep här... Men hade hoppats på att måla imorgon innan jag nu såg sprickorna, så önsketänket vore om jag kunde handla grejer på jobbet imorgon och smälla upp väven på kvällen, måla lördag :)

Men varför inte köra renoveringstapet / väv istället? Borde väl gömma sprickor lika väl, och dessutom kanske vara mer lik gips när man målar gentemot en fiberfilt? :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.