Nu har vi tröttnat på att klippa gräset och rensa maskrosor flera timmar i veckan på sommaren. En Automower ska vi ha och därmed basta! Eftersom det handlar om 21000 kr så funderade vi på den minsta modellen, nyheten 305, men den var i fel storlek.

Däremot är denna nyhet nästa generations Automower med Li-ion batterier istället för NiMH-batterier. Ska man hålla ut ett år till och vänta på att nästa generation kommer finnas som större modeller också?

Kommer det ens en ny generation?
 
Garanterat. Frågan är bara när?

Utvecklarna av robotgräsklippare går mot en ljus framtiden. Hörde på nyheterna i veckan att prognosen är att om fem år kommer hälften av alla motorklippare vara robotgräsklippare.
 
gardesmed skrev:
Garanterat. Frågan är bara när?

Utvecklarna av robotgräsklippare går mot en ljus framtiden. Hörde på nyheterna i veckan att prognosen är att om fem år kommer hälften av alla motorklippare vara robotgräsklippare.
Prognos och prognos, det var en intervju med Husqvarna Sveriges säljbolagschef, så vad skulle han annars säga? :)

En del av Husqvarnas patent går ut snart så de jobbar såklart med nya produkter, liksom konkurrenterna.
Fördelen med t.ex. AM220 är att det är en mogen produkt, ungefär i mitten av produktcykeln skulle jag tippa.
 
Nonkan skrev:
Prognos och prognos, det var en intervju med Husqvarna Sveriges säljbolagschef, så vad skulle han annars säga? :)
Han kunde sagt att om TRE år så är ... ;)
 
gardesmed skrev:
Hörde på nyheterna i veckan att prognosen är att om fem år kommer hälften av alla motorklippare vara robotgräsklippare.
Tror jag är helt fel! För det första håller en nyinköpt klippare några år, vilket gör att det tar tid innan maskinparken byts ut. Det kan även vara menat som om att hälften av alla NYA motorklippare som säljs kommer att vara robotklippare, men även här är jag säker på att prognosen är alltför optimistisk. Såvida det inte blir en rejäl sänkning (läs minst halvering) av priset på robotklipparna kommer de aldrig att nå en marknadsandel på 50%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.