kan vi ha ett ekkök (ikea) och sen ha björkbännskiva till (stavlimmad) och björkmöbler. Skär det sig? Eller?! Sen blir det nog vitt kakel och vita väggar.. Golv? (fusksten - lite mörkare)?!

uhu - detta ska vara klart i morgon - hjäääälp....
Alltså vad jag undrar är om det passa sig att ha ekkök tillsammans med björk möbler och skiva???
 
Jag skulle inte ha valt björksskivan.....vi testade ekkök med alla möjliga träsorter men inte blev det snyggt inte......slutade med att vi tog den bänkskivan vi gillade mest och ett vitt kök!
 
ja då får nog vi göra så å - skitårå :)
VILL inte ha vitt kök men om det krävs för lite björk så gör jag så.....
 
Gott råd , blanda aldrig trä med trä då ögat kommer att komplicera till det för dig.
Nu talar jag endast för IKEAs utbud av bänkskivor och kök.
Vi valde ÄDEL björk och tog svartspräcklig bänkskiva.
Min sambo var insnöad på att ha en träbänkskiva men efter hon sett detta "live" så var det inget mer snack om det.
Tyvärr funkade inte trä - trä lösning. :(
 
tack snälla för svar

ja det får väl bli vitt kök då >:(
för jag ska ha björk.... skiva och möbler!
sambon vägrar ju björkök :-/
 
liar72 skrev:
tack snälla för svar

ja det får väl bli vitt kök då >:(
för jag ska ha björk.... skiva och möbler!
sambon vägrar ju björkök :-/
Nu vet jag inte om du ska ha massiv björkskiva eller laminat.

Men i det fall du vill ha massiv träskiva så ska den ju oljas och då kommer den inte att vara så ljus som köksinredningen i björk är (från början iaf.), iom. att den är lackad.
Den oljade skivan kommer att anta en ganska varm gulaktig ton redan från start.
Väljer du ngn. form av björklaminat så är och förblir den ju förstås lika ljus som köksinredningen är från början.

Kan vara värt att tänka på om det är just den ljusa tonen på björk man är ute efter, samt dessutom beroende på vilken typ av björkmöbler du ska ha, dvs. oljade/lackade.

MVH//Christina.
 
tack.... det är ju det jag vill - ha den ljusa björken - om den mörknar så blir det ju inte som jag vill ha det. jag hade tänkt haft stavlimmad björkskiva (obehandlad).

åhhhh blir vansinnig snart på det här.... :-[

och lamnat björk säger folk är det fulaste som finns?!

*gråter* *sliter mitt hår*
 
  • Älska
sofftis
  • Laddar…
liar72 skrev:
tack.... det är ju det jag vill - ha den ljusa björken - om den mörknar så blir det ju inte som jag vill ha det. jag hade tänkt haft stavlimmad björkskiva (obehandlad).
Obehandlad massiv träskiva kan du inte ha i köket som arbetsbänk, den kommer att se förfärlig ut ganska omgående.

Varför vara så fixerad vid just björk, att det till varje pris måste kompromissas in någonstans i själva köksinredningen.

Ta antingen en björklucka som är lackad, då har du ju åtminstone den ljusa björken från start och välj till det en bänkskiva som bryter av lite från de luckorna.
Till det kan du ju sedan ha dina björkmöbler.

Eller, välj en annan typ av kök och välj sedan den bänkskiva som gör det köket (vitt eller ek) mest rättvisa och om det då är just björk så ta det, om inte så ta nåt annat och strunta i björken, huvudsaken är väl att hela intrycket av köket i slutänden blir lyckat, inte hur många björkdetaljer du till sist lyckas få in i det ;).

MVH//Christina.
 
*skrattar*
Näe, men jag vill ha björkkök eg. men sambon vägrar  >:( Så då har jag gått halva vägen och går med på ett vitt kök om jag får björk möbler och skiva.....
Skivan som är stavlimmad, är obehandlad men jag hade ju tänkt behandla den sen:) dessutom kommer det inte att vara "trä" där vi tillagar maten... vi ska ha 240 diskbänk ;)

(rättade 7 stavfel,
ang. ändrat meddelande)
 
Om du vill så kan jag visa dig några bilder från mitt kök (jag som alltså eg. inte är särskilt förtjust i björk ;)), jag har ett vitt kök (eg. svagt gräddvitt) bänkskivor i grått en "köksö" i samma tonade vita med oljad björkskiva, och till det oljade björkmöbler ;) ;D

MVH//Christina.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Har ekgolv och (förhoppningsvis) snart även ekskivor. I det köket har vi möblerat med björkbord och stolar.

Luckor och lådor går däremot i gräddvitt.

Hur snyggt som helst.
 
ja tack jag vill gärna se bilder :-*
??? så här känner jag mig nu...
 
liar72 skrev:
ja tack jag vill gärna se bilder :-*
??? så här känner jag mig nu...
Skicka din mailadress i ett PM.

MVH//Christina.
 
Hej! Gå efter din egen smak och vad du tycker är fint!Man ska inte bry sig så mycket om vad andra tycker är fint för det är du som ska bo där.Lita på din inre röst och köket blir personligt och ett avtryck av dig .
Själv sitter jag och drömmer redan nu efter mitt kök,(vi har precis börjat gräva så det är ett tag kvar hehe)Lycka till!
 
ja så här blir det iaf :surprised:
ikeas ek kök med svart bänkskiva och ljusgrått klinkergolv och kakel i vitt och grå nyanser. :-/

jag hoppas det blir fint... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.