Marike
Gick på snacket att de gamla joniserade var farliga och bytte till de nya photoelectric. Har suttit uppe en månad nu och väckt oss tre gånger utan anledning, ( konstigt att det alltid är på natten ), Nu åker de gamle upp igen, de kan man lita på, har räddat mig två gånger.
Men finns det nya att köpa? Joniserande? Har googlat och det ser ut att finnas ända tills man beställer, då har de utgått.
 
Optiska brukar vara bäst på pyrbränder.
Joniserande brukar vara bäst på fullständigt förbrända rökgaser.
https://www.if-sakerhet.se/typer-av-brandvarnare

Det kan finnas joniserande rökdetektorer att köpa, men då är det till brandlarmcentraler (& inbrottscentraler).

Vad är det för brandvarnare ni har?
Ja vissa brandvarnare ”falslarmar” oftare än andra.


På jobbet har jag under 13 år varit anläggningsskötare över 14+ brandlarmsanläggningar (x tusen rökdetektorer), numera har jag ”bara fyra anläggningar (pga omorganisation). Vi har haft en del ”brandlarm utan synbar anledning”, många av dessa har visat sig bero på att småsmå insekter/kryp har kommit in i mätkammaren.


För ca 8-13 år sedan så hade vi ”vanliga” sammankopplingsbara brandvarnare (ca sju stycken) hemma, dessa ”falsklarmade” ett antal gånger. För ca åtta år sedan skaffade vi inbrottslarm samt rökdetektorer till det, (Visonic PowerMax Complete, nio stycken rökdetektor MCT-426). Den hade vi fram till i år då jag bytte ut den till Siemens/Vanderbilt SPC-4320 med 11 rökdetektorer. Under dessa åtta år så har det bara ”falsklarmat” några ggr, dessa gånger har merparten varit pga att det har kommit in damm i detektorn.

Alla rökdetektor som jag/vi har haft de senaste 20 åren har varit optiska. Det är typ bara de sammankopplingsbara som ”falsklarmade”.
 
Marike
Demmpa Demmpa skrev:
Optiska brukar vara bäst på pyrbränder.
Joniserande brukar vara bäst på fullständigt förbrända rökgaser.
[länk]

Det kan finnas joniserande rökdetektorer att köpa, men då är det till brandlarmcentraler (& inbrottscentraler).

Vad är det för brandvarnare ni har?
Ja vissa brandvarnare ”falslarmar” oftare än andra.


På jobbet har jag under 13 år varit anläggningsskötare över 14+ brandlarmsanläggningar (x tusen rökdetektorer), numera har jag ”bara fyra anläggningar (pga omorganisation). Vi har haft en del ”brandlarm utan synbar anledning”, många av dessa har visat sig bero på att småsmå insekter/kryp har kommit in i mätkammaren.


För ca 8-13 år sedan så hade vi ”vanliga” sammankopplingsbara brandvarnare (ca sju stycken) hemma, dessa ”falsklarmade” ett antal gånger. För ca åtta år sedan skaffade vi inbrottslarm samt rökdetektorer till det, (Visonic PowerMax Complete, nio stycken rökdetektor MCT-426). Den hade vi fram till i år då jag bytte ut den till Siemens/Vanderbilt SPC-4320 med 11 rökdetektorer. Under dessa åtta år så har det bara ”falsklarmat” några ggr, dessa gånger har merparten varit pga att det har kommit in damm i detektorn.

Alla rökdetektor som jag/vi har haft de senaste 20 åren har varit optiska. Det är typ bara de sammankopplingsbara som ”falsklarmade”.
Det står Nexa på dem och tillverkat i Kina. Borde säga allt tycker man, men saken är den att jag fick dessa på brandstationen då de hade ett jippo. Resultatet blir att folk tar ner dem och inte har något, det var säkert inte tanken.
Den joniserade jag har i köket larmar om jag öppnar ugnsluckan då ugnen är igång. De gånger den räddat huset har varit när jag satt på stekjärnet och oljan blivit överhettad och självantänt jag hann precis få bort järnet, utom en gång, då brann det för fullt under spiskåpan som, som tur var var avstängd. Men larmet gick innan det började brinna. Kan bara konstatera att det som skrivs om brandvarnare inte stämmer, våra är hyperkänsliga utan att falsklarma. den första köptes 1978 och fungerar fortfarande, dock är den nedplockad för att plastskalet börjar bli skört. Får väl bygga ett nytt då eftersom den typen är en bristvara.
Finns tydligen på ebay från USA, frågan är då vad tullen säger.
 
Redigerat:
Om Du nu har fått brandvarnare gratis på brandstationen så är det kanske inte så långsökt att utgår från att det inte var den dyraste modellen som tillhandahölls....

Min erfarenhet av optiska brandvarnare är enbart positiv, dvs under förutsättning att man inte köper det billigaste alternativet. Det finns (fortfarande) en korrelation mellan pris och kvalité, oavsett om det står Made in PRC eller Made in Sweden.
 
C
P PerSkar skrev:
Om Du nu har fått brandvarnare gratis på brandstationen så är det kanske inte så långsökt att utgår från att det inte var den dyraste modellen som tillhandahölls....
Fast lite pinsamt om brandstationen delar ut undermåliga brandvarnare...

Problemet med brandvarnare är att det är svårt att veta vad som är bra eller mindre bra.
Råd och rön har gjort några större tester, men det var ett tag sedan sist nu. Då fick den billigaste brandvarnaren faktiskt bäst betyg, och den dyraste sämst. Så det där med priskorrelationen stämmer helt enkelt inte.
 
Marike
C cpalm skrev:
Fast lite pinsamt om brandstationen delar ut undermåliga brandvarnare...

Problemet med brandvarnare är att det är svårt att veta vad som är bra eller mindre bra.
Råd och rön har gjort några större tester, men det var ett tag sedan sist nu. Då fick den billigaste brandvarnaren faktiskt bäst betyg, och den dyraste sämst. Så det där med priskorrelationen stämmer helt enkelt inte.
Precis så tänker jag med. Räddningstjänst lämnar väl inte ut sånt som kommer att avskräcka folk från alla andra varnare med. Hade varit bättre med inget, för nu tror man att man fått det bästa.
 
C cpalm skrev:
Råd och rön har gjort några större tester, men det var ett tag sedan sist nu. Då fick den billigaste brandvarnaren faktiskt bäst betyg, och den dyraste sämst. Så det där med priskorrelationen stämmer helt enkelt inte.
Kan bara referera till min egna erfarenheter vad avser pris ./. kvalitet, klart att det finns undantag men de är lätt räknade. Det låga prisets sötma ersätts ofta av den dåliga kvalitetens bittra smak....
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Köer denna optiska i flera år, inga problem med falskt positiva larm.

[länk]
Vet du att den fungerar som den ska?
Har du provat den med tex rökpenna?

När den löser ut, piper den då eller går det bara till centralenheten?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vet du att den fungerar som den ska?
Har du provat den med tex rökpenna?

När den löser ut, piper den då eller går det bara till centralenheten?
Har testat den flera gånger när man lagar mat :p Har eget larm
 
Om den löser ut pga matlagning så är den antingen felplacerad eller alldeles för känslig.
I vilket fall så felfungera den.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om den löser ut pga matlagning så är den antingen felplacerad eller alldeles för känslig.
I vilket fall så felfungera den.
Nej alltså när man gjort något fel i matlagningen
 
Jag trodde radioaktiva rökdeckare var förbjudna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.