Ja, nu står vi i begrepp att beställa nya fönster till renoveringsprojektet :)
Första egna huset och beslutsångest kring det mesta.

Eftersom vi rör oss i budgetklass stod valet länge mellan ERA-fönster och Villafönster. Men idag upptäckte jag, när jag läste det finstilta, att ERA-fönster har u-värde 1,9 medan Villafönsters standardvariant har u-värde på 1.3.
Prisskillnaden mellan fabrikaten är försumbar.

Funderar nu på om vi skall välja aluminiumbeklädda fönster eller nöja oss med vitmålade. Huset kommer renoveras i gammaldagsstil med lockpanel och fina fönsterspröjs osv. Syns det att fönstren är aluminiumbeklädda utifrån?
Jag har inget emot att skrapa och måla fönster om 10 år, det kan jag leva med.
Eller är det onödigt snålt och strategisk felsatsning att spara in den extra tusenlappen på aluminiumbeklädnad?

Mina föräldrars Myresjöhus från -85 har träfönster från Traryd, fönstren har aldrig blivit målade och ser helt nya ut. Huset ligger dessutom utsatt för väder och vind på en öppen kulle.

Hur hade ni gjort?:rolleyes:
 
Well,

själv valde jag mellan Aluklädda träfönster alt PVC. (Vi bor vid havet)

Fönsterkampanjerna är ju på våren så för vår del vart det Aluklädda ERA fönster då man fick 30% rabatt plu Alu på köpet (motsvarar typ 45-49% rabatt)
Vill du ha bättre U-värde på dina ERA fönster så beställer du det, kostar någon hundring per fönster för att få dom argonfyllda.

Personligen är jag väldigt nöjd med mina fönster so far..men vi får se om 20år.
 
EmmaJ skrev:
Funderar nu på om vi skall välja aluminiumbeklädda fönster eller nöja oss med vitmålade. Huset kommer renoveras i gammaldagsstil med lockpanel och fina fönsterspröjs osv. Syns det att fönstren är aluminiumbeklädda utifrån?
Jag har inget emot att skrapa och måla fönster om 10 år, det kan jag leva med.
Skulle aldrig sätta aluminiumkläddafönster i ett hus som ska renoveras i gammaldags stil!Enligt min åsikt skulle ett sådant fönsterbyte förstöra husets utseende. Aluminiumbeklädnaden ger ett klumpigt fönster med klumpiga spröjs. Fult! Fult! Fult!

Vad har ni för fönster nu? Behöver dom verkligen bytas? Det finns studier som visar att gamla renoverade enkelfönster med innerfönster har väl så bra u-värde!
http://www.energimagasinet.com/EM98/05_aldre_fonster.html

Om inte de gamla fönstrena går att renovera (vilket är det billigaste och långsiktigt bästa, eftersom gamla fönster är gjorda av kärnvirke som inte finns att få tag i idag) så skulle det näst bästa alternativet vara att beställa nya träfönster av en snickare som gör gammeldags profiler och tunna spröjs, utifrån de gamla fönstrenas dimensioner. Ta gärna vara på det gamla fönsterglaset och sätt i dom nya fönstrena. Gammalt glas ger en helt annan lyster än floatglas. Vill ni förbättra energivärdet kan ni ha gamla glas i de yttre rutorna och energiglas i de inre rutorna.
 
Redigerat:
Sommartorparn... vilken planet har du befunnit dig på dom senaste 10 åren???
Vare sig alu klädda eller PVC fönster är fula o klumpiga.

Men är fönstren 50 år eller äldre så kan dom renoveras..

Att sedan det finns en vardag som heter putsa fönster, vädra och inte tid o renovera fönster talar ju mycket för att satsa på nya "underhållsfria" fönster.
 
Nimajneb skrev:
Sommartorparn... vilken planet har du befunnit dig på dom senaste 10 åren???
Vare sig alu klädda eller PVC fönster är fula o klumpiga.

Men är fönstren 50 år eller äldre så kan dom renoveras..

Att sedan det finns en vardag som heter putsa fönster, vädra och inte tid o renovera fönster talar ju mycket för att satsa på nya "underhållsfria" fönster.
Senast förra veckan var jag inne på en byggmarknad och tittade på fönstersortimentet eftersom jag är ute efter ett nytt vindsfönster till hus från början av 1900. Hittade inget som jag skulle kunna tänka mig att ha - inte ens på den oinredda vinden. Inte ens de som kallas för "allmoge"!
 
Sommartorparn skrev:
Senast förra veckan var jag inne på en byggmarknad och tittade på fönstersortimentet eftersom jag är ute efter ett nytt vindsfönster till hus från början av 1900. Hittade inget som jag skulle kunna tänka mig att ha - inte ens på den oinredda vinden. Inte ens de som kallas för "allmoge"!
Ska man ha tag på lite snyggare fönster så kanske inte en byggmarknad är första stället att leta på.
Men du har helt rätt att har man ett riktigt gammalt hus och är beredd att ta besväret så visst, satsa på ihopsnickrade fönster med gamla härliga blyinfattade glas....
Men jag tolkade trådskaparen att hon ville ge ett gammaldags uttryck och att det inte handlade om att renovera ett 1700tals torp.
 
Det här huset har vi köpt för att bo i under en mellanperiod när jag läser färdigt läkarprogrammet. Under studentperioden är ekonomin ganska kärv och därför kommer renoveringen göras "så mycket som möjligt av så lite som möjligt".
Vi ser det också som ett roligt projekt, och ett hus man kan lära sig mycket av.
Tanken är att vi om några år säljer huset, då det ligger i ett attraktivt område men blivit nedgånget.

Att renovera fönstren är inte att tänka på, de gamla fönstren revs ut någon gång på 70-talet - annars hade vi nog gett oss på att renovera dem. De var jättefina "flaggfönster" som satt där då (när vi tittar på gamla bilder av huset).

De fönster som sitter där idag består av delvis uppruttna karmar som smular sönder mellan fingrarna, dåligt inpassade samt stora, otidstypiska "panorama"fönster :eek: utan mittposter som därmed har satt sig rejält. Det är ett jobb som inte är värt för mig att göra.

Jag har läst att aluminiumfönster inte är värt att reparera när de väl går sönder, medans man med träfönster har ett fönster som håller i åtskilligt fler år om man bara underhåller dem?
 
J
Talade med en snickare igår som sa att det nu finns firmor som sätter på aluminium på gamla träfönster.

Någon som vet mer om detta?
 
Förstår att fönsterbytet är nödvändigt och en chans att ge huset ett utseendemässigt lyft. Men, varför är ni så sugna på aluminium? Tycker ni själva att det är snyggt?
 
Kolla på plastfönster också. De finns att få i alla former. Kanske inte passar till ert hus, men kan vara värt att titta på innan man dissar dem helt. De är ju betydligt billigare.

Och jaja, blablabla...ser så plastigt ut osv...jag säger bara att man kan kolla på plastfönster "på riktigt" själv innan man bestämmer sig. Man ska ju inte bara lyssna på vad andra tycker.
 
Jag blir bara ledsen när jag ser gamla hus där man bytt ut fönstren till alu eller plast. Jättefult tycker jag! Köp riktiga fönster!!!
 
Håller med om att det verkligen är synd när man byter fönster på ett gammalt hus till plast eller aluminium. Verkar som om jag befunnit mig på samma planet som Sommartorparn fr jag tycker oxå de är klumpiga och fula. Löstagbar spröjs (som de ofta har) blir heller aldrig snyggt.

Vårt hus var precis som ditt EmmaJ hårt renoverat och har perspektivfönster (delvis eftersom vi bytt några redan) Vi valde nya fönster helt i trä från Elitfönster. Vi fick dem omålade så vi kunde välja kulör själv. De är kopplade 2-glasfönster med fast spröjs i ytterglaset. Och vi är verkligen nöjda. Alternativet att sätta i gamla fönster fanns tyvärr inte och det hade varit det allra bästa anser vi men detta funkar väldigt bra istället.
 
Allmogefönster har riktigt snygga aluminiumfönster
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.