Hej!

Har nyligen köpt ett hus byggt 1907. På 30-talet satte man in nya fönster inuti befintliga karmar. Storleken minskade då med cirka en decimeter på bredden och mellan en och tre decimeter på höjden...

På grund av bristande underhåll är fönstren i mycket dåligt skick. Eftersom det dessutom inte är originalfönstren kommer vi att byta till nya vartefter vi renoverar invändigt (pga storleksändringen blir det ju ett ganska omfattande arbete).

Nya fönster av "originalstorlek" och någon form av spröjs för att likna de gamla vill vi ha. Önskar hitta en lagom balans mellan nyare mer praktiska fönster (jämfört med original) men samtidigt med lite av den känsla som fanns från början. Dom får gärna ha ett relativt attraktivt pris också.

Fönster helt trogna originalen men fast spröjs, och så vidare känns iaf just nu inte aktuellt (även om vi kan komma att ändra oss).

Önskar nu tips på fönstertyper, leverantörer och fönsterfabriker och gärna feedback från andra som bytt till nya fönster i kåkar från samma period!

Bifogar en bild från 1908! Mycket har hänt sedan dess och allt har i princip påverkat husets utseende negativt :(

Tack på förhand!
/Klas
 
  • huset2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tipsar som vanligt om RM-snickerier. Kolla in avdelningen referenser.

http://www.rm.se
 
Grattis till vad som ser ut som ett fantastiskt hus.

Har du ingen bild på hur det ser ut nu?

I vårt renoveringsobjekt har vi bytt till nygjorda fönster med separata innerbågar, byggda i ett lokalt snickeri. Blev faktiskt inte så mycket dyrare som jag trodde från början och ser ut som original.

Var i landet finns du?

/ Fredrik
 
Om du går in på startsidan har du en länkguide där du t ex hittar http://www.byggahus.se/lankguide/#10 :)
Du kan också kika här Alla fönster leverantörer

Du har iaf tur att de satte in i befintliga karmar! I vårt hus satte de in större fönster vilket gör att det blev mycket "snyggare" nu när vi bytte till "i befintlig karm" :)
 
Tack för inputen så här långt!

Ska ta en närmre titt på Leiab och RM!

Så här ser huset (som finns i Stockholm/Älvsjö) ut idag......

Funderar på att behålla plåtfasaden tillsvidare och måla de nya fönstrena med exempelvis en röd nyans för att relativt enkelt göra fasaden lite mer trevlig. Finns ju varken markerade foder eller knutar idag... Vill helst inte hamna i sitsen att hela sommaren går åt till att underhålla fasad, tak och fönster ;-)

Och större fönster runt om i hela tornet är givetvis något vi vill sätta in på sikt!

Tornhill, har du något prisexempel? Vad kostade ett fönster av en viss storlek och hur var utförandet?

/Klas
 
  • huset_nu.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej ! jag tycker absolut att du ska satsa på ett träfönster med fast spröjs.
kanske ett 2+1 fönster kopplat utåtgående med 2 bågar som finns att få från RM, allmogefönster eller sp pris för storlek 10*13 som jag har är ca 3,5-4 tusen styck

Lycka till
mvh jonas
 
klabban skrev:
Tornhill, har du något prisexempel? Vad kostade ett fönster av en viss storlek och hur var utförandet?
/Klas
Vi betalade 6,5' / styck för fönstren. Då var de i olika storlekar, de största b20xh15, med tre separata flaggfönster i, de minsta b4xh6 utan spröjs. Alla i oljad ek. Jag inser att det är ett tämligen oprecist svar, men det är tyvärr det bästa jag kan åstadkomma.

Med "flaggfönster" menar jag fönster som ser ut som en flagga ställd på högkant, dvs två stora bågar nedtill och två små vädringsfönster upptill.

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.