Någon som har en uppfattning om hur mycket eller lite man stör sig om man byter ut fönster som tidigare varit 80 mm breda på utsidan (karm + båge + kitt) mot fönster som är lite drygt 100 mm? Har tittat på Outlines vridfönster 3-glas med alu utsida och de är lite drygt 100 mm. Elit Retro är 81 mm men finns inte i måtten 140x120 utan bågpost och vi vill ha ett helt fönster. Alternativet är då något som hette elit vision som också var 81 cm men det hittar jag inte på nätet. (Vi kommer troligen byta ut samtliga fönster någon gång men det lär dröja så just nu är det ett fönster som det gäller).
 
S
går oftast beställa fönster på just det måttet du vill ha.
 
Nja, gör det? Outline har ju enbart 10 cm bredd, elit har två varianter men är beroende av storleken på fönstret. Vilka tillverkare tänkte du har alternativ, som då skulle ligga i till exempel Outlines prisklass?
 
S
är det 10 cm på bredden eller tjocklek?
vill du slippa smyg eller?
 
Den totala ramen runt glaset som man ser på utsidan av fasaden är 10 cm bred och mina gamla fönster endast 8 cm. Elit Vision är det enda jag hittat som kan göra så stora fönster som 140x120 (utan att vara delade) men ändå vara nätta. Finns det fler leverantörer så är jag tacksam för tips :)
 
S
tittat på velfac? rätt prisklass?
 
Tror TS menar karmens tjocklek i sig (inte ytterkarmsmåttet)
 
S
MagHam skrev:
Tror TS menar karmens tjocklek i sig (inte ytterkarmsmåttet)
är med på det efter ts sista inlägg.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
SBH skrev:
tittat på velfac? rätt prisklass?
Jag hörde om att de var populära bland arkitekter pga av den stora glasytan men har sett en mängd trådar här i forumet med folk som haft katastrofupplevelser av dem.
 
MagHam skrev:
Tror TS menar karmens tjocklek i sig (inte ytterkarmsmåttet)
En bild säger mer än tusen ord ;)
 
  • Del av en stuga med träväggar och tre fönster, med måttmärkningen '80 mm' synlig på ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av en stuga med mätmarkering som visar 80 mm vid fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S
LeKlint skrev:
Jag hörde om att de var populära bland arkitekter pga av den stora glasytan men har sett en mängd trådar här i forumet med folk som haft katastrofupplevelser av dem.
dom gånger jag haft dom så har det funkar bra. dock enda var vare gång vi beställlde med avlastning. så hade dom aldrig någon lyft eller kran med sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.