Har ett hus från 1900 och ska på sikt byta alla fönster så att de blir lika som de som satt original. Det finns liknande fönster från vanliga moderna tillverkare men det är ju inte speciellt charmiga och inte billiga för den delen heller. Finns det nån som lejt snickare eller vet av nån fönstertillverkare i tex Lettland? De har ju stor erfarenhet av kulturrenoveringar så det borde ju finnas nåt.
Naturligtvis finns det snickare i sverige också men det behöver vi inte debattera.
 
Jag har själv inte anlitat snickare för nytillverkning av fönster, men av vad jag "hört" samt det jag vet från våra grannar så hamnar prislappen hos en svensk snickare ungefär i samma nivå som de fabrikstillverkade fönstren. Du kan säkert hitta det billigare i lettland men då känns det som man tappar "kontrollen" över hela processen för att inte tala om besväret om något råkar gå fel.
 
Vi har aldrig ens funderat på att beställa så långt bortifrån då lokala snickeriet gör fantastiska måttbeställda fönster till byggmax-pris. En verksamhet att stödja och vara rädd om.
Målning gör vi själva, annars dyrt att få gjort. Liksom glasning och kitt. Kanske finns där pengar att spara.
 
Vi har kompletterat/lagat våra fönster med lokal finsnickare. Mycket billigare än fabriksfönster men då får vi måla och glasa själva, det är faktiskt en stor besparing. Men så har vi ju totalt 36 fönster a´ 4 bågar att pyssla med. Att stödja lokala hantverkare är viktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.